Nowa strategia PKP Cargo: logistyka, Nowy Jedwabny Szlak, przewóz paliw

Za 251 mln zł PKP Cargo kupiło od PKN Orlen 99, 85 procent udziałów w spółkach KolTrans i ZCP Trzebinia. To jeden z elementów nowej strategii PKOP Cargo, która zakłada, że ten polski przewoźnik będzie się przekształcał w znaczącą firmę logistyczną. Działającą w Polsce i w Europie.

2015-11-17, 21:07

Nowa strategia PKP Cargo: logistyka, Nowy Jedwabny Szlak, przewóz paliw
PKP Cargo przygotowało do realizacji nową strategię rozwoju firmy do 2020 r. . Foto: Materiały prasowe

Posłuchaj

O nowej strategii PKP Cargo, jej planach związanych z Chinami i przewozem paliw, mówi w radiowej Jedynce prezes firmy, Adam Purwin./Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

PKP Cargo przygotowało do realizacji nową strategię rozwoju firmy do 2020 r.

̶  Jej zasadniczym celem jest transformacja firmy z przewoźnika kolejowego w międzynarodową grupę logistyczną , mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

Kierunek pierwszy: logistyka w Europie

Jak wyjaśnia, pierwszym krokiem w tym kierunku był zakup czeskiego przewoźnika, spółki AWT, kolejnym jest zakup od PKN Orlen spółek KolTrans i ZCP Trzebinia.

̶ To są etapy, które doprowadzą do tego, że PKP Cargo będzie miało znaczący udział w europejskim rynku logistycznym – mówi prezes PKP Cargo.

REKLAMA

Prezes Purwin podkreśla, że zaistnienie na rynku europejskim, powinny umożliwić także umowy o strategicznej współpracy z HŻ Cargo, czyli przewoźnikiem chorwackim.

PKP Cargo jest także udziałowcem w joint venture z kolejami włoskimi Trenitalia. To wszystko pomaga firmie oferować swoje usługi w ważnym korytarzu transportowym łączącym Adriatyk z Bałtykiem.

Kierunek drugi: PKP Cargo na Nowym Jedwabnym Szlaku

Dodatkowo PKP Cargo współpracuje przy realizacji projektu Nowy Jedwabny Szlak.

PKP Cargo utworzy spółkę z Chińczykami, która będzie się zajmować transportem kontenerów między Chinami, a Europą.

REKLAMA

W planach jest rozbudowa tak zwanego suchego portu w Małaszewiczach na granicy białoruskiej. Umożliwiłoby to obsługę 300 pociągów rocznie.

Kierunek trzeci: przewóz paliw płynnych

Dotychczas PKP Cargo nie było potentatem na rynku przewozu paliw płynnych. Ta sytuacja się zmieni po dokonanych właśnie zakupach.

Za 251 mln zł PKP Cargo kupiło od PKN Orlen dwie jego spółki : KolTrans i ZCP Trzebinia. PKP Cargo chce po latach nieobecności wrócić na obiecujący i szybko rozwijający się segment rynku przewozów towarowych paliw płynnych, czy szerzej chemikaliów. PKP Cargo od dawna było zainteresowane takim zakupami.

W tej chwili transakcja czeka na zgodę UOKIKu , jeśli taka zgoda zostanie wydana to PKP Cargo stanie się właścicielem 99,85 procent udziałów w Koltransie i ZCP Trzebinia. Docelowo PKP Cargo chce zostać właścicielem 100 procent udziałów w obydwu spółkach.

REKLAMA

Transakcja została sfinansowana przez 10 letni kredyt bankowy, który spłacany będzie z przepływów przejmowanych firm.

Nowe zakupy mają poprawić kondycję firmy

PKP Cargo liczy, że w efekcie tych zakupów w sposób znaczący poprawi się jej sytuacja finansowa, wzrośnie zatrudnienie i rentowność, chociażby dzięki lepszemu wykorzystaniu taboru. Szefowie PKP Cargo oceniają, że tzw. efekt synergii przyniesie firmie 10 mln zł zysku rocznie.

Obie kupione spółki są w dobrej kondycji finansowej, a decyzja PKN Orlen o ich sprzedaży wynika wyłącznie z chęci skupienia się na produkcji paliw czyli podstawowej działalności Orlenu.

Elżbieta Mamos

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej