Problemy polskich przewoźników w Rosji: rozmowy od nowa?

Rozstrzygnięcia w sprawie drogowych przewozów towarowych pomiędzy Polską a Rosją mogą zapaść w ciągu kilku dni, ale mogą też potrwać znacznie dłużej - przyznaje wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

2016-02-09, 20:11

Problemy polskich przewoźników w Rosji: rozmowy od nowa?
Rosja od lutego wstrzymała wydawanie pozwoleń na przewóz dla polskich ciężarówek, Polska odpowiedziała tym samym. . Foto: Pixabay

Posłuchaj

Decyzje mogą zapaść w ciągu kilku dni, ale cały proces może też potrwać znacznie dłużej - przyznaje wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. /IAR/.
+
Dodaj do playlisty

Reprezentant polskiej strony w negocjacjach z Rosjanami ocenił, że teraz wszystko zależy od ich postawy i odpowiedzi na przesłany protokół z piątkowych negocjacji.

Rozmowy trzeba będzie zaczynać od nowa?

- Jeżeli okaże się, że do tego protokołu jest duża liczba zastrzeżeń i de facto niemal od nowa musimy rozpoczynać nasze rozmowy, to obawiam się, że jeszcze trochę to potrwa - powiedział dziennikarzom Jerzy Szmit po poniedziałkowym spotkaniu z polskimi przewoźnikami w Grabanowie koło Białej Podlaskiej.

Powiązany Artykuł

tir ciężarówka kierowca droga trasa free 1200.jpg
Komisja Europejska nie pomoże Polsce w sporze z Rosją w sprawie zezwoleń transportowych

 Podczas piątkowych rozmów uzgodniono część spraw

Wiceminister Jerzy Szmit zapewnił, że piątkowe rozmowy w zasadniczy sposób popchnęły rozmowy do przodu. Wyjaśnił, że uzgodniono zasady na jakich będzie odbywał się transport oraz to, że strona rosyjska do końca marca zmodyfikuje swoje przepisy wewnętrzne wprowadzone w ostatnich miesiącach.

Co z okresem przejściowym?

Do uzgodnienia pozostały jeszcze ilość wzajemnych pozwoleń na transport oraz zasady prowadzenia działalności przewozowej w okresie przejściowym, czyli do końca marca.

Rosyjscy kierowcy skarżą się na kolejki

Rosyjscy kierowcy skarżą się na blokadę polskich granic. Według agencji Ria Novosti, w długich kolejkach utknęły setki ciężarówek.

Agencja Ria Novosti twierdzi, że najdłuższe kolejki rosyjskich ciężarówek ustawiły się na białorusko-litewskich przejściach granicznych. Przez Białoruś kierowcy próbują dostać się do litewskiego portu w Kłajpedzie. Tam kontenery ładowane są na promy i, omijając Polskę, docierają do Niemiec. Druga trasa, którą wybierają rosyjscy przewoźnicy, aby ominąć nasz kraj. prowadzi przez Białoruś i Ukrainę na Słowację, Węgry i do Rumunii.

Impas trwa od lutego

Rosja od lutego wstrzymała wydawanie pozwoleń na przewóz dla polskich ciężarówek, Polska odpowiedziała tym samym. Dla Polski ta sytuacja oznacza perturbacje dla dwóch i pół tysiąca firm, które obsługiwały ten rynek. Ale trudności mają również przewoźnicy rosyjscy. Po zamknięciu tranzytu przez Ukrainę i Turcję stracili oni jedyny szlak towarowy z Europy Zachodniej do Rosji.

IAR, jk

Polecane

Wróć do strony głównej