Przewozy towarowe: Polska czeka na nowe rosyjskie przepisy
Najbliższy krok w sprawie polsko-rosyjskich regulacji przewozowych należy do strony rosyjskiej.
2016-02-28, 10:30
Posłuchaj
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że w ciągu najbliższych trzech tygodni Moskwa ma przygotować projekt zmian swoich przepisów wewnętrznych, tak aby nie dyskryminowały polskich przewoźników.
- Do 18 marca strona rosyjska zobowiązała się do przedstawienia nowych uregulowań, które idą w myśl ducha zmian na korzyść naszych przewoźników - powiedział Jerzy Szmit. Wiceminister dodał, że później nowe przepisy ma zatwierdzić rosyjskie ministerstwo sprawiedliwości.
Jerzy Szmit powiedział, że do spotkania ze stroną rosyjską dojdzie najprawdopodobniej na początku kwietnia i wówczas zostanie ocenione, czy przeprowadzone zmiany idą w satysfakcjonującym Polskę kierunku.
Kwestia wwożenia paliwa do Polski
Wiceminister infrastruktury poinformował też, że innym elementem negocjacji jest także kwestia wwożenia paliwa do Polski przez rosyjskie ciężarówki. Rosjanie chcieliby wwozić paliwo bez limitu. Wiceszef resortu infrastruktury ocenił, że jest to postulat trudny do zrealizowania, ale zapowiedział konsultacje w tej sprawie z ministerstwem finansów.
Jerzy Szmit poinformował też, że w najbliższym czasie odbędzie konsultacje na temat sytuacji branży drogowych przewozów towarowych ze swoimi odpowiednikami z Litwy, Białorusi i Ukrainy.
18 lutego, po ponad dwóch miesiącach negocjacji, zostało podpisane polsko-rosyjskie porozumienie dotyczące przewozów towarowych. Ma ono obowiązywać do 15 kwietnia. Po tym terminie Polska i Rosja powinny zawrzeć porozumienie długookresowe.
Rosjanie zmienili swoje przepisy
Kłopoty we wzajemnym transporcie między Polską a Rosją wynikają ze zmian w prawie, jakie wprowadzili Rosjanie. W grudniu ub.r. wydali przepisy wykonawcze do umowy międzyrządowej z 1996 r., która określa zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy naszymi krajami. Zmieniły one znaczenie pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. przez filie firm zagranicznych traktując je jako przewóz na rzecz kraju trzeciego. A liczba zezwoleń na tego typu przewóz jest bardzo ograniczona.
Według danych Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) brak zezwoleń na transport do Rosji to straty dla ponad 2,5 tys. firm mających flotę kilkunastu tysięcy samochodów. ZMPD szacuje, że brak porozumienia to strata 200 tys. przejazdów rocznie. Wartość każdego z nich to około 2 tys. euro.
IAR/PAP, awi