Rząd szuka pieniędzy na inwestycje drogowe do 2020 roku. Premier Szydło zapewnia, że opłata paliwowa nie wzrośnie

Rząd szuka dodatkowych pieniędzy na program dróg krajowych do 2020 r. Jedną z koncepcji, zgłoszoną przez stronę społeczną, było podniesienie opłaty paliwowej, zasilającej fundusz budowy dróg. Tej jednak, jak zapewnia premier Beata Szydło, rząd nie bierze pod uwagę.

2016-04-08, 16:02

Rząd szuka pieniędzy na inwestycje drogowe do 2020 roku. Premier Szydło zapewnia, że opłata paliwowa nie wzrośnie
Przypominamy - opłata paliwowa to należność pobierana w Polsce w wyniku wprowadzania na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych przystosowanych technicznie do zasilania tym paliwem. Wpływy z opłaty paliwowej w 80% zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, a w 20% Fundusz Kolejowy.Foto: Pixabay

Posłuchaj

Minister Andrzej Adamczyk: rząd nie pracuje nad pomysłem podwyższenia opłaty paliwowej (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Polski rząd nie pracuje i nie pracował nad podniesieniem opłaty paliwowej - oświadczyła w piątek premier Beata Szydło. Dodała, że propozycję podniesienia opłaty przedstawiają niektórzy eksperci.

̶  Polski rząd nie pracuje i nie pracował nad podniesieniem opłaty paliwowej. Mówię to jasno i wyraźnie. Wiem, że od wczoraj taka dyskusja jest. Ona została wywołana przez pewne opinie eksperckie, które pojawiły się w ramach dyskusji o możliwościach realizacji inwestycji drogowych - powiedziała premier Szydło na piątkowej konferencji z premierem Czech.

̶  To są różnego rodzaju propozycje, które eksperci nam przedkładają. Jeszcze raz stwierdzam: nie ma prac nad podniesieniem opłaty paliwowej w polskim rządzie - dodała.

W Polsce drogi buduje się za wolno i za drogo

Jak ocenił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, w Polsce buduje się drogi za wolno i za drogo. Zapowiedział zmiany w przepisach dotyczących inwestycji drogowych.

Według resortu zagrożeniem dla realizacji programu budowy dróg krajowych do 2020 mogą być roszczenia wykonawców wobec Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szacowane na kwotę 10 mld zł.

- Taki bagaż otrzymaliście po poprzednikach. Na pewno część z tych pieniędzy trzeba będzie zapłacić – podkreślił wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport drogowy Jerzy Szmit.

Według Adamczyka, impulsem do przyspieszenia i obniżenia kosztów inwestycji drogowych w Polsce był przyjęty we wrześnie 2015 r. przez rząd Ewy Kopacz program Budowy Dróg Krajowych do 2020 r. z perspektywą do 2025 r. Jak zaznaczył, w programie zawarte zostały inwestycje, których koszt oszacowano na 198 mld zł a limit finansowy był 107 mld zł.

REKLAMA

5 grup roboczych, które mają obniżyć koszty budowy dróg

W związku z tym - wyjaśnił - powołano pięć grup roboczych: ds. prawa ogólnego, ds. zamówień publicznych, ds. forum kontraktowego, ds. techniki/technologii i ds. finansowania infrastruktury, które miały opracować rozwiązania usprawniające i obniżające koszty inwestycji drogowych.

Rząd chce jednak zrealizować cały program

Szmit zapewnił, że MIB chce zrealizować cały program, "a nawet dołożyć do niego jeszcze inne inwestycje".

Jak wskazał grupy robocze przygotowały m.in. takie propozycje jak zmniejszenie szerokości pasa zieleni dzielącego drogi dwujezdniowe, zwiększenie wykorzystania lokalnych zasobów kruszywa, zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, zmniejszenie terminów gwarancji robót budowlanych.

Ponadto chodzi o wykorzystanie przy budowie dróg, innowacyjnych rozwiązań, a także powołanie Rady Ekspertów działającej przy ministrze infrastruktury i budownictwa, w skład, której weszliby przedstawiciele m.in. wykonawców oraz związków zawodowych.

Powstanie katalog typowych obiektów inżynieryjnych

Resort chce także opracować katalog typowych obiektów inżynieryjnych, co - jak mówił Szmit - pozwoli na budowanie szybciej i taniej takich obiektów jak mosty, wiadukty, kładki dla pieszych.

MIB chce, aby urządzenia ochrony środowiska takie, jak ekrany dźwiękoszczelne, przejścia dla zwierząt, finansowane były z funduszy ochrony środowiska, a nie z pieniędzy przeznaczonych na inwestycje drogowe.

Szmit poinformował, że bezpośrednie koszty urządzeń ochrony środowiska w realizacji 99 kontraktów latach 2007–2013 wyniosły 5,5 mld zł, przy łącznej wartości kontraktów 59 mld zł. "Urządzenie ochrony środowisko to blisko 10 proc. kosztów wartości tych kontraktów" - dodał wiceminister.

Więcej środków na drogi z wydłużenia sieci viaToll


Wskazał, że wśród źródeł finansowych, które mogłyby zostać wykorzystane przy realizacji programu resort rozważa m.in. wykorzystanie pieniędzy z wydłużenie sieci viaToll. „Rozszerzenie sieci dróg podlegającej opłacie viaToll w tym roku o 150 km powinno przynieść nam zysk miliarda złotych przy kosztach 50 mln zł” – podkreślił.

„Zastanawiamy się na wprowadzenie podwyżek opłaty paliwowej. To może być bardzo poważne źródło finansowania. Jeżeli opłata paliwowa zostanie podniesiono o 10 gr na litrze w detalu to uzyskamy w ciągu 10 lat 20 mld zł, jeśli zaś o 20 gr. – 40 mld zł” – dodał Szmit.

"Rząd nie pracuje nad zwiększaniem opłaty paliwowej"

Tej informacji zaprzeczył jednak minister Adamczyk, twierdząc, że jego resort nie planuje zmian w wysokości opłaty paliwowej. Zapewnił, że te propozycje nie trafią pod obrady Rady Ministrów.

- Nie ma takiego pomysłu - oświadczył minister. Dodał, że nikt się nie zastanawia nad podniesieniem opłaty paliwowej i rząd nad tym nie pracuje.

Andrzej Adamczyk tłumaczył, że kwestia podniesienia opłaty paliwowej została zgłoszona przez "stronę społeczną" w czasie konsultacji, poświęconych optymalizacji budowy dróg w Polsce.

REKLAMA

MInister mówił, że eksperci z ministerstwa infrastruktury zaproponowali za to ograniczenie budowy ekranów dźwiękochłonnych i przejść dla zwierząt oraz zmniejszenie kosztów projektowania mostów, wiaduktów i kładek dla pieszych.

Pieniądze z tzw. planu Junckera

Analizowane są ponadto możliwości realizacji projektów z udziałem środków w ramach tzw. planu Junckera.

Wśród efektów, jakie mają przynieść przygotowane propozycje, Szmit wymienił, oszczędności w realizacji zadań inwestycyjnych w wyniku rozstrzygnięcia postępowań przetargowych – ok. 20 proc. (29 mld zł). Dzięki finansowania obiektów dotyczących ochrony środowiska z pieniędzy przeznaczonych na ochronę środowiska – ok. 10 proc. (15 mld zł). Zaś zwiększenie wpływów z opłaty elektronicznej to od 2 do 5 mld zł w ciągu 10 lat.

Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023


Na początku września 2015 r. rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu, jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to niektóre z inwestycji, jakie znalazły się w projekcie tego programu.

Przewiduje on także m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Szczecin - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa-Kraków, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy.

Pozostałe inwestycje to np. budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

IAR/PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej