Via Baltica: premier Beata Szydło przedstawiła umowę na budowę kolejnego odcinka trasy
Premier Beata Szydło przedstawiła umowę w sprawie realizacji trasy Via Baltica. Podpisali ją ministrowie infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i Jerzy Szmit.
2016-10-24, 16:55
Posłuchaj
Premier Beata Szydło przedstawiła umowę w sprawie realizacji trasy Via Baltica. Podpisali ją ministrowie infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i Jerzy Szmit. /IAR/.
Dodaj do playlisty
Premier Beata Szydło zaprezentowała dokument na konferencji prasowej w Łomży.
Chodzi o odcinek drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn.
Do realizacji odcinek drogi ekspresowej S61
- Międzynarodowa trasa Via Baltica ma istotny charakter tranzytowy i bardzo duże znaczenie dla systemu transportowego Polski i Europy. Dlatego polski rząd podjął decyzję o jak najszybszej budowie całego ciągu. Dziś kierujemy do realizacji ostatni odcinek drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, wraz z obwodnicą Łomży – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
24 października 2016 r. w Łomży odbyła się konferencja poświęcona budowie Via Baltica w Polsce, w której wzięła udział premier Beata Szydło, a także minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, parlamentarzyści i samorządowcy.
Premier Beata Szydło podkreśliła, że budowa drogi S61 będzie realizacją marzeń mieszkańców regionu. - To namacalny i konkretny dowód na realizację programu rządu – dodała B. Szydło.
REKLAMA
Odcinek ma 91 km, będzie betonowy, koszt to 3,5 mld zł
91-kilometrowy fragment Via Baltica powstanie w technologii betonowej w latach 2018-2021. Łączna, szacunkowa wartość inwestycji to ok. 3,5 mld zł.
Ogłoszenie postępowań przetargowych przewidywane jest na IV kwartał 2016 r. i I kwartał 2017 r.
S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna zostanie wybudowana jako dwujezdniowa droga ekspresowa, praktycznie w całości po nowym śladzie. Będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś i prędkości projektowej 110 km/h. W ramach inwestycji powstanie również infrastruktura towarzysząca – obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Via Baltica powstaje wraz z Rail Baltica
Via Baltica – to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.
Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin – Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.
Obecnie w budowie jest odcinek drogi S8 Marki – Radzymin (15,4 km), którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz S8 Wyszków – obwodnica Ostrowi Mazowieckiej (29,1 km), oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r. W realizacji jest obwodnica Suwałk o długości 13,9 km. Planowany termin oddania do ruchu to II kw. 2019 r.
Ogłoszone zostało także postępowanie przetargowe dla odcinków S61 Szczuczyn – Augustów oraz od Suwałk do granicy państwa w Budzisku. Zadania te uzyskały dofinansowanie z unijnego funduszu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).
IAR, PAP, jk
Polecane
REKLAMA