Auta elektryczne nie wjadą na polskie drogi bez ładowarek i zachęt finansowych
Orlen i Lotos walczą o e-auta. Pierwszy koncern zapowiedział, że wybuduje sieć ładowarek do aut elektrycznych. Drugi również planuje na swoich stacjach uruchomienie punktów ładowania.
2018-01-30, 19:26
Posłuchaj
Czy to wystarczy by elektromobilność w Polsce ruszyła z kopyta?
Pierwsze punkty ładowania jeszcze w tym roku
Choć na razie nie znamy szczegółów, to wiadomo, że takie punkty ładowania aut elektrycznych mają się pojawić jeszcze w tym roku. Tym samym ma zniknąć jedna z głównych barier rozwoju elektromobilności.
− To dobra wiadomość, bo bez wątpienia, oznacza przyspieszenie na tym rynku, mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Jak podkreśla, dobrze, że na lidera wybija się Orlen, gdyż te ładowarki są potrzebne, gdyż głównym argumentem przeciwników aut elektrycznych jest niemożność przejechania na dłuższych odcinkach.
PKN Orlen zapowiada stawianie ładowarek
− PKN Orlen zapowiada budowę stacji ładowania między dużymi aglomeracjami, a to pozwoli na podróżowanie między miastami, mówi gość radiowej Jedynki.
REKLAMA
Ładowarki to za mało…
Ale same punkty ładowania aut elektrycznych nie wystarczą. Potrzebne są też twarde zachęty finansowe, które przekonają Polaków do kupowania takich aut.
Brakuje zachęt do kupowania aut elektrycznych
Te, które znalazły się w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, jak mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, nie wystarczą.
I wymienia ulgę w opłacie akcyzowej, której wielkość, wynoszącą kilka tysięcy złotych, jest małą zachętą przy cenach aut elektrycznych.
Ceny aut elektrycznych odstraszają
Bo wciąż głównym elementem, który Polacy biorą pod uwagę przy zakupie auta jest cena.
− Tu ważna jest też skala produkcji, dodaje Jakub Faryś.
Ważna skala produkcji
Jak zaznacza, przy produkcji idącej w setki tysięcy pojazdów elektrycznych, przy milionach aut spalinowych, wiadomo, że ich koszt jest bardzo duży.
− Jeśli aut elektrycznych będzie więcej produkowanych i sprzedawanych, to ich ceny będą niższe, mówi Faryś.
Ważne zachęty przy zakupie: upusty
Podobnego zdania jest Maciej Mazur, który zwraca uwagę, na konieczność wprowadzenia większych zachęt finansowych. Jak mówi dynamiczny rozwój rynku aut elektrycznych nastąpił w krajach, które wprowadziły wyraźnie wyższe dopłaty do ich zakupu.
REKLAMA
− Trzeba się zastanowić nad obniżką VAT, dopłatami bezpośrednimi, tak by cena e-auta była porównywalna do pojazdu spalinowego, mówi gość radiowej Jedynki.
Elżbieta Szczerbak, jk
Polecane
REKLAMA