Centralna Magistrala Kolejowa: 100 pociągów w ciągu doby
100 pociągów pasażerskich przejeżdża w ciągu doby przez Centralną Magistralę Kolejową, której pierwsze plany powstały już w 1923 r.
2018-05-12, 13:49
Posłuchaj
Jest to linia, na której rozwijane są u nas największe prędkości.
─ Pierwsza koncepcja budowy linii łączącej Zawiercie z Warszawą powstała w międzywojniu, mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych.
Jak podkreśla, po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, kolej stała się integratorem łączącym wschodnie ziemie z zachodnimi. Myślano też o nowych połączeniach.
─ I jednym z nich miała być budowa linii kolejowej łączącej Zawiercie z Warszawą przez Opoczno. Ta koncepcja pochodzi z 1923 r., a jej autorem był prof. Aleksander Wasiutyński, wyjaśnia Siemieniec.
Koncepcja zrealizowana po II Wojnie Światowej
Do tematu powrócono po wojnie. Najpierw w latach 50-tych, potem 70-tych. Pierwszy odcinek CMK został oddany do użytku 26 września 74 roku. Całość linii skończono ponad trzy lata później.
Pierwsze pociągi pasażerskie pojechały CMK w 1984 r.
Jak przypomina gość radiowej Jedynki, początkowo miała to być linia towarowa, ale w sierpniu 1984 r. wprowadzono na nią pierwsze składy pasażerskie.
─ I były to dwa pociągi, które kursowały na odcinku: Warszawa-Katowice-Gliwice i drugi – Warszawa-Kraków, mówi gość radiowej Jedynki.
I dodaje, że połączenia okazały się sukcesem, gdyż czas przejazdu skrócono z Warszawy do Katowic z ponad 4, do 3 godzin.
REKLAMA
CMK projektowana przed laty, w pełni wykorzystuje swoje możliwości dzisiaj
─ Linia od samego początku była przedsięwzięciem ambitnym, bo projektowanym z myślą o prędkości 200-250 km/ h - dodaje Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.
Dzięki temu, dzisiaj mogą jeździć tą trasą pociągi Pendolino ponad 200 km na godzinę, które zadebiutowały na polskich torach w 2014 r.
Jak dodaje gość Polskiego Radia, obecnie 200 km na godzinę jadą pociągi na odcinku 136 kilometrów CMK.
─ W planach jest jeszcze większe przyspieszenie pociągów na centralnej magistrali kolejowej - choć - jak mówi Jakub Majewski - są pewne bariery techniczne.
Barierą są braki mocy
I jak wyjaśnia, aby rozpędzić pociąg do takiej prędkości musi być zapewnione zasilanie, a z tym są problem.
─ Mamy pociągi przygotowane do osiągania takiej prędkości, ale nie może być tak, że po przejechaniu składu musimy czekać, gdyż w sieci brakuje mocy, mówi gość Polskiego Radia.
REKLAMA
Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że w ciągu pięciu lat pociągi na tej trasie przyspieszą do 230 km/h i więcej.
Karolina Mózgowiec, jk
Polecane
REKLAMA