Sejm za wydłużeniem ważności decyzji środowiskowych także w przypadku linii kolejowych
Wydłużenie terminu ważności decyzji środowiskowych także przy budowie linii kolejowych - zakłada jedna z senackich poprawek do noweli ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, które w piątek zaakceptował Sejm.
2015-07-24, 11:22
Podczas piątkowego głosowania posłowie przyjęli wszystkie cztery poprawki zgłoszone przez senatorów. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.
Nowela ustawy przedłuża żywot tzw. decyzji środowiskowych, które umożliwiają budowę dróg. W myśl przepisów nowelizacji terminy ważności decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych wydłużą się z czterech do sześciu lat, a w przypadku inwestycji etapowych, z obecnych sześciu do dziesięciu lat.
Jedna z zaproponowanych przez Senat poprawek, przyjętych w piątek przez posłów, stanowi, że ważność decyzji środowiskowych zostanie przedłużona także w przypadku budowy linii kolejowych, a nie tylko przy inwestycjach drogowych.
Zmiany mają gwarantować wykorzystanie już przygotowanej dokumentacji, tak by nie hamować realizowanych inwestycji, w których uczestniczą środki unijne z perspektywy finansowej na lata 2014-2020.
Propozycja zmian została przygotowana przez posłów PO. W ich opracowaniu uczestniczyło Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Środowiska oraz Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
W perspektywie finansowej 2014-2020 na budowę nowoczesnych dróg rząd planuje przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023 MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadal są też prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.
PAP, abo