Nowe pociągi dla Kolei Małopolskich
Województwo Małopolskie odebrało w poniedziałek w nowosądeckiej firmie Newag SA pierwszych sześć elektrycznych pociągów, które w połowie grudnia zostaną skierowane na trasy kolei aglomeracyjnej.
2016-11-28, 13:41
Posłuchaj
W sumie region zamówił 13 takich składów za 304 mln zł brutto.
Nowe pociągi Impuls będą kursowały na trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Tarnowa, której otwarcie nastąpi 11 grudnia wraz z wejściem w życie nowego rozkładu na kolei. Użytkować je będzie samorządowa spółka Koleje Małopolskie.
Jak podkreślił Leszek Zegzda, członek zarządu województwa małopolskiego - podczas uroczystości na sądeckim dworcu kolejowym - wraz z nowymi pojazdami samorząd wprowadza nową jakość do kolejowych przewozów pasażerskich w Małopolsce. Zaznaczył, że zakup taboru to następny etap budowania strategii transportu zintegrowanego, w którym transport kolejowy odgrywa kluczową rolę.
- Ważne jest też to, że te supernowoczesne pociągi wyprodukowała od początku do końca krajowa firma z naszego regionu - podkreślił Zegzda.
Prezes Newagu Zbigniew Konieczek podkreślił, że kontrakt na pociągi dla Małopolski jest realizowany w rekordowym tempie – pierwszych sześć Impulsów trafiło do zamawiającego osiem miesięcy po podpisaniu kontraktu, a kolejnych siedem zostanie dostarczonych w połowie lutego przyszłego roku.
W myśl umowy Newag dostarczył obecnie sześć pojazdów Impuls (cztery składy 5-członowe oraz dwa 4-członowe), a także zapewni kompleksową obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Pozostałych sześć składów zostanie dostarczonych do 15 lutego 2017 r. Samorząd województwa skorzystał również z tzw. prawa opcji i kupił dodatkowy jeden pojazd.
Zbigniew Konieczek podkreślił, że nowe pociągi dla Małopolski, regionu w którym mieści się siedziba spółki Newag, są dostarczane w roku jubileuszu 140-lecia założenia firmy. Jeden ze składów dostarczonych dla Małopolski będzie setnym pociągiem wyprodukowanym w Newagu.
Nowy tabor poprawi się bezpieczeństwo
Nowy tabor spełnia rygorystyczne normy europejskie, w tym europejski system bezpieczeństwa ETCS poziom 2, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów w regionie. Pociągi są wyposażone m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne, stojaki na rowery, automaty biletowe oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i rodziców z małymi dziećmi (np. przewijaki).
4-członowe Impulsy mieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących, a 5-członowe mogą przewozić 250 osób na miejscach siedzących. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h. Na zakup taboru przewidziane zostało unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości 42 mln euro. Wkład własny pokryto z budżetu województwa oraz funduszu kolejowego.
Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługiwanej przez samorządowe Koleje Małopolskie funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów. 11 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, uruchomiona zostanie trzecia linia SKA3 Kraków – Tarnów. W planach są kolejne linie, w tym z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia.
Wszystkie linie SKA obsługuje spółka samorządowa Koleje Małopolskie, która wozi pasażerów od grudnia 2014 r. W ciągu 16 miesięcy firma obsłużyła ponad 3 mln osób, a do końca tego roku prognozuje przewieźć ponad 6,5 mln pasażerów.
Wszystkie pociągi KM charakteryzują się jednolitą kolorystyką, zgodną z nowym logo Małopolski - występują w nim kolory: szary, żółty, niebieski, różowy i zielony.
Według zapowiedzi Leszka Zegzdy samorząd małopolski, który posiada 44 pociągi, docelowo chce ich mieć 60. Dlatego w lecie przyszłego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych kilkunastu składów.
REKLAMA
PAP, abo
REKLAMA