Już kilkanaście skarg na nieuczciwych akwizytorów firm medycznych w Warszawie
Federacja Konsumentów przestrzega przed oszustami, którzy oferują starszym osobom drogie pakiety medyczne.
2016-10-11, 18:15
Posłuchaj
Często seniorzy są nakłaniani do brania kredytów na zakup takiego pakietu, przestrzegał na antenie radiowej Jedynki Michał Herde, prezes Oddziału Federacji Konsumentów w Warszawie.
- Kiedy już senior dał się namówić na pakiet medyczny, okazuje się, że on coś kosztuje i to dużo, ale jest na raty. Konsultant mówi, że pomoże je załatwić, a nawet zawiezie do banku. Pakiet w ostateczności kosztuje 4 – 8 tys. zł, czyli bardzo dużo. Konsument dopiero może ochłonąć w domu i zrozumieć, co podpisał – wyjaśnia gość „Ekpressu gospodarczego”.
Pakiety niewarte wydanych pieniędzy
Jak dodaje Michał Herde, taki pakiet na pewno nie jest wart wydanych na niego pieniędzy.
- Nie wiadomo, kto będzie świadczył te usługi, bo to nie wynika wprost z umowy, która jest czasami zawierana na 24 miesiące. Nie wiadomo nawet, czy w tym okresie spółka, która oferuje ten pakiet medyczny, będzie istniała. Poza tym taki pakiet, kosztujący 4 czy 8 tys. zł, nie jest po prostu wart swojej ceny. Mało tego, konsument, który wychodzi z takiej rozmowy z konsultantem, czuje się zmanipulowany, namówiony, a czasami wręcz zmuszony do zawarcia tej umowy – podkreśla ekspert Federacji Konsumentów.
REKLAMA
Umowę można wypowiedzieć
Rozmówca Jedynki przypomina również o bardzo ważnej zasadzie, o której należy pamiętać w takich wypadkach, że z zawartego kontraktu nie można się wycofać bez zgody drugiej strony, z którą tego typu umowę zawarliśmy. Są jednak wyjątki od tej zasady.
- Jeżeli kupujemy coś na odległość, czy poza lokalem przedsiębiorstwa, wówczas mamy 14 dni na odstąpienie od tej umowy. Ale to jest wyjątek – tłumaczy Michał Herde. – Ta sytuacja, o której teraz mówimy, to rozmowy z konsultantem w lokalu przedsiębiorstwa, więc tak naprawdę ratuje nas tylko to, że jest to umowa o charakterze ciągłym, dzięki temu z takiej umowy możemy się wycofać przez wypowiedzenie. Możemy tę umowę wypowiedzieć w każdej chwili. Jeśli nie doszło jeszcze do świadczenia żadnej usługi, to nie powinniśmy ponosić żadnych kosztów związanych z tym wypowiedzeniem – dodaje.
Pozostaje kredyt
W niektórych przypadkach pozostaje jednak problem kredytu zaciągniętego na opłacenie takiego pakietu medycznego.
- Ci, którzy wzięli kredyt bankowy, będą musieli go prawdopodobnie spłacić – zaznacza ekspert.
REKLAMA
Bezpłatna pomoc prawna
W ciągu ostatnich dwóch tygodni zgłosiło się do warszawskiego oddziału Federacji kilkunastu poszkodowanych seniorów. Federacja Konsumentów w tym, jak i w innych przypadkach, udziela bezpłatnej pomocy prawnej konsumentom i pomaga wycofać się z niekorzystnych umów.
- Przez cały czas staramy się ostrzegać seniorów, żeby zachowywali się odpowiedzialnie, chronili siebie, swoje rodziny i swoje pieniądze, żeby nie brali udziału w pokazach, na których namawia się ich na zakup drogich rzeczy – zaznacza Michał Herde. – Ta konkretna sytuacja jest na gorąco, bo ostatnio otrzymaliśmy w ciągu tygodnia czy dwóch wiele skarg – dodaje.
Federacja, oprócz tego, że pomaga konsumentom wycofać się z niekorzystynych umów i pomaga wyegzekwować zwrot pieniędzy, pisze z poszkodowanymi zawiadomienie do prokuratury albo na policję o możliwości popełnienia przestępstwa przez oszustów.
Robert Lidke, awi
REKLAMA
REKLAMA