Przybywa motocykli bez OC, rosną roszczenia odszkodowawcze za ich wypadki
O ponad siedem procent wzrosła w ubiegłym roku liczba szkód spowodowanych przez jednoślady - wynika z podsumowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
2017-07-12, 19:41
Posłuchaj
Jednocześnie rośnie liczba ujawnionych przypadków braku obowiązkowej polisy w tej grupie pojazdów.
W ubiegłym roku - do ubezpieczycieli z polis OC - zgłoszonych zostało - blisko 8 tysięcy roszczeń spowodowanych przez kierujących motocyklem, motorowerem lub skuterem.
− W całym 2016 Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystawił ponad 6,1 tys. wezwań o okazanie tego ubezpieczenia lub zapłacenie kary za jego brak - mówi Aleksandra Biały z UFG.
Rośnie liczba odszkodowań za wypadki jednośladów bez OC
− To jest 8 proc. wszystkich wezwań w związku z brakiem OC na pojazdy w Polsce, i jest to 30-procentowy wzrost w stosunku do sytuacji sprzed roku, mówi Biały.
REKLAMA
BFG wziął pod lupę kierowców jednośladów
W wyniku wyjaśnień ten wzrost może okazać się trochę niższy, ale i tak kierowcy jednośladów muszą być świadomi tego, że Fundusz zwiększył liczbę kontroli, a przede wszystkim ich skuteczność.
Brak OC wykryje nie tylko policja
Jak podkreśla gość radiowej Jedynki, UFG ma już narzędzie do wykrywania tego ubezpieczenia i może wykryć brak OC nie tylko poprzez kontrole policji, ale dzięki przeszukiwaniu danych obejmujących ubezpieczenia.
− Chciałabym przypomnieć, że to, że motocykl stoi w szopie i nie jest używany nie oznacza, że nie powinien mieć OC. Takie ubezpieczenie musi mieć każdy pojazd, który jest zarejestrowany – mówi Aleksandra Biały.
Wykryć brak OC pomaga tzw. wirtualny policjant
Tymczasem tak zwany wirtualny policjant odpowiedzialny jest już za ponad 65 procent wezwań o zapłacenie kary za brak OC.
REKLAMA
− Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe i daje wysoką ochronę - dodaje Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Dlaczego opłaca się wykupić OC
− Obecne ubezpieczenie obowiązkowe OC gwarantuje, że ubezpieczyciel odpowiada za szkody wyrządzone do 5 mln euro jeśli zrobimy komuś krzywdę, i do 1 mln euro, jeśli jest to szkoda majątkowa, mówi Tarczyński.
I wylicza, że średnia wypłata z OC wynosi w Polsce ok. 7 tys. zł, a to wielokrotnie więcej, niż średnia stawka ubezpieczenia za OC.
Brak OC oznacza nie tylko karę, ale i wielkie odszkodowanie wypłacane z własnej kieszeni
Średnia cena OC dla kierowców jednośladów to około 150 złotych, maksymalna kara za brak ubezpieczenia wynosi 670 złotych. Konsekwencje finansowe mogą być jednak znacznie większe, jeśli kierujący spowoduje wypadek takim nieubezpieczonym pojazdem.
REKLAMA
Jak wyjaśnia Aleksandra Biały, jeśli sprawca wypadku nie ma ubezpieczenia OC, to odszkodowanie wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem do właściciela nieubezpieczonego jednośladu i do sprawcy wypadku.
Odszkodowania przekraczają już miliony złotych
− Sumy, które należy zwrócić, przekraczają już miliony złotych, mówi gość Polskiego Radia.
A to już są kwoty, których raczej nikt z własnej kieszeni nie zapłaci. Tymczasem liczba jednośladów na polskich drogach rośnie. Na koniec ubiegłego roku liczba motocykli, motorowerów i skuterów z polisą OC wyniosła 108 i pół tysiąca.
Tymczasem rośnie liczba wypadków jednośladów
Według statystyk policji, w 2016 roku motocykliści uczestniczyli w Polsce w 2 tysiącach 299 wypadkach drogowych, dla porównania w rekordowo bezpiecznym 2015 roku motocykliści uczestniczyli w 2136 wypadkach drogowych, co oznacza, że liczba wypadków z udziałem motocykli zwiększyła się o 7,6 procent.
REKLAMA
Sylwia Zadrożna, jk
REKLAMA