UOKiK sprawdzi jak banki chronią nasze konta przed oszustami

O ochronie konsumentów i ich środków zgromadzonych na kontach bankowych, mówił w radiowej Jedynce Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

2021-07-22, 18:21

UOKiK sprawdzi jak banki chronią nasze konta przed oszustami
zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock, Africa Studio

UOKiK sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów dotyczących tzw. transakcji nieautoryzowanych, gdyż okazuje się, że banki nie zawsze szybko reagują na zgłaszane kradzieże z kont bankowych.

Do Urzędu wpływają skargi od konsumentów na postawę banków

- Podstawą wszczęcia naszego postepowania wyjaśniającego, w którym sprawdzimy m.in. jakie banki stosują zabezpieczenia, procedury uwierzytelnienia czy jak reagują na zgłaszane reklamacje dotyczące nieautoryzowanych transakcji, są skargi konsumenckie – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.


Posłuchaj

O ochronie konsumentów i ich środków zgromadzonych na kontach bankowych, mówił w radiowej Jedynce Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów./Justyna Golonko, jk/. 5:20
+
Dodaj do playlisty

 

I dodaje, że jak z nich wynika, w wielu bankach może dochodzić do niejakiego automatyzmu przy sprawdzaniu a potem odrzuceniu tych reklamacji.

REKLAMA

Bank powinien zweryfikować źródła nieautoryzowanych transakcji

- Tymczasem bank powinien zweryfikować jakie są źródła nieautoryzowanej transakcji, zwrócić kwoty tych transakcji, oczywiście z pewnymi wyjątkami, takimi jak celowe czy umyślne działanie klienta – mówi Chróstny.

- Oczywiście zasadą jest zwrot środków przez bank – dodaje prezes UOKiK.

Urząd sprawdzi procedury w 18 bankach

Prezes UOKiK wyjaśnia ponadto, że urząd przyjrzy się 18 bankom, a postępowanie będzie w "sprawie", a nie przeciwko bankom.

- Sprawdzimy, jak wyglądają mechanizmy stosowane przez banki dotyczące np. uwierzytelniania transakcji, czy ich działań gdy dochodzi do transakcji nietypowych, które również mogą być transakcjami nieautoryzowanymi – mówi gość Polskiego Radia.

REKLAMA

Kolejnym elementem, którym zajmie się urząd, są reklamacje klientów.

- Co do zasady bank powinien zwrócić środki w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, chyba, że doszło do rażącego niedbalstwa klientów, mówi Chróstny.

Tyle, że jak dodaje, bank powinien zbadać przyczyny wystąpienia problemów.

A problem nie jest mały, gdyż jak mówi szef UOKiK, miesięcznie zgłasza się do Urzędu od 15 do 18 tysięcy problemów związanych z nieautoryzowanymi transakcjami.

REKLAMA

Dlatego, radzi gość Polskiego Radia, każdą próbę nieautoryzowanej transakcji należy zgłaszać do banku, korzystając z infolinii należy zrobić zastrzeżenie oraz pozmieniać kody dostępowe do banku.

Justyna Golonko, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej