more_horiz
Gospodarka

Od tego roku klienci biur podróży podwójnie chronieni

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2017 18:49
Letni sezon 2017 roku zapowiada się wyjątkowo dobrze - zarówno dla organizatorów turystyki, jak i ich klientów.
Audio
  • Dlaczego w tym roku zapowiada się dobry sezon turystyczny, tak dla biur podróży jak i dla ich klientów, o tym w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Organizator wyjazdu ma obowiązek umieścić w umowie informację, że odprowadza składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i takiej informacji - każdy klient powinien szukać.
Organizator wyjazdu ma obowiązek umieścić w umowie informację, że odprowadza składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i takiej informacji - każdy klient powinien szukać. Foto: Pixabay

 − Dobre wyniki sprzedaży tegorocznej oferty idą w parze ze stabilną sytuacją biur podróży - mówi Marzena Zarzycka z Polskiej Izby Turystyki.

30 proc. więcej rezerwacji niż rok temu

Jak podkreśla, wzrost rezerwacji sięga ponad 30 procent, kondycja finansowa biur podróży jest również stabilna, gdyż w 2016 r., udało się im osiągnąć zadawalające zyski.

Od tego roku turyści podwójnie chronieni

Dodatkowo nadchodzące lato to pierwszy sezon turystyczny, w czasie którego klienci biur podróży zostaną objęci dodatkową ochroną na wypadek niewypłacalności organizatorów wyjazdów.

Jak podkreśla Izabela Stelmańska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, Turystyczny Fundusz Gwarancyjny spełnia dwie ważne role.

Fundusz zapewnia środki na dwa cele

−  Uzupełniona kwota gwarancji daje możliwość szybkiego realizowania roszczeń, a także gwarantuje środki na sprowadzenie turystów do kraju, wyjasnia.

Fundusz skontroluje niesolidne biura podróży

Fundusz ma też funkcje kontrolne, bo niestety niektórzy organizatorzy turystyki nie odprowadzają składek albo organizują takie wyjazdy, które wykraczają poza zasięg gwarancji ubezpieczeniowych.

Jak wyjaśnia gość Ekspressu Gospodarczego, poprzez fundusz można sprawdzić, czy przedsiębiorcy działają w zakresie, na który posiadają wpis do rejestru organizatorów turystyki oraz wnieśli gwarancje ubezpieczeniowe.

Są sankcje dla biur nie odprowadzających składek

− A ponadto fundusz sprawdzi, czy odprowadzają składki. Jeśli tego nie zrobią, to Turystyczny Fundusz Gwarancyjny może wystąpić do marszałka województwa o wykreślenie z rejestru z zakazem prowadzenia działalności na trzy lata, dopowiada gość Polskiego Radia.

Fundusz dysponuje obecnie ok. 11 mln zł na potencjalne wypłaty odszkodowań dla klientów.

Szukajmy w umowie informacji o odprowadzaniu składek na TFG

Organizator ma obowiązek umieścić w umowie informację, że odprowadza składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i takiej informacji - każdy klient powinien szukać.

Nowe możliwości uprawiania turystyki dla osób niepełnosprawnych

W tym roku o wiele bardziej dostępne będą też podróże dla osób niepełnosprawnych, a wszystko między innymi dzięki wynalezieniu wózka przez polskiego podróżnika Miłosza Krawczyka, którym można się poruszać po górach, plaży, w lesie, czy po śniegu.

Jak mówi sam wynalzaca, najpierw wymyślił i stworzył wózek, który nie ma barier, zaczął go sprzedawać, a w tym roku, mimo bardzo dużego śniegu, i swojej niepełnosprawności, odbył nim wyprawę na Kasprowy Wierch.

Z myślą o osobach niepełnosprawnych prowadzona jest również społeczna akcja turystyka bez barier, której celem jest lepsze informowanie o dostępności szlaków turystycznych, hoteli i środków transportu. 

Sylwia Zadrożna, jk