Jak płacić na urlopie za granicą, żeby nie stracić?

Dlaczego za wakacyjną wycieczkę warto płacić kartą kredytową i jakich błędów nie popełniać?

2017-07-28, 11:29

Jak płacić na urlopie za granicą, żeby nie stracić?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: PK.Phuket studio /shutterstock

Posłuchaj

Jak bezpiecznie i tanio płacić na wakacjach w audycji Pogotowie konsumenckiej Polskiego Radia 24 (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Mamy wakacje, czas urlopowy w pełni. Wielu z nas planuje jeszcze zagraniczny wyjazd i zastanawia się jak będzie płacić za wakacyjne przyjemności. Kartą możemy płacić w większości miejsc w Europie, ale nie zawsze się to nam opłaca. Przed wyjazdem do krajów strefy euro warto założyć sobie konto walutowe.

- Będziemy się tam mogli posługiwać walutą euro. Zatem przed wyjazdem możemy znaleźć w Polsce bank, który nam zaproponuje konto walutowe w euro. To konto powinniśmy zasilić walutą i możemy zagranicą posługiwać się kartą powiązaną z tym kontem - Sylwia Kiertowicz z biura Rzecznika Finansowego.

E-kantor tańszy od klasycznego

A jeśli wymieniamy gotówkę przed wyjazdem to możemy zrobić to w e-kantorze. Zazwyczaj wymiana w sieci jest tańsza od zakupu waluty w tradycyjnym kantorze.

- Z reguły kantory internetowe są tańsze ze względu na brak infrastruktury. To sprawia, że te kantory mogą mieć niższy spread. Największe kantory mają wszystkie licencje, spełniają one wszystkie wymagania, które spełnia również kantor stacjonarny - dodaje Tomasz Jaroszek ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

REKLAMA

Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Ale warto je dokładnie sprawdzić, by skutecznie zadbać o bezpieczeństwo powierzanych firmie pieniędzy.

- Warto sprawdzić również kraj, w którym dana firma jest zarejestrowana. Jest to szczególnie istotne w przypadku firm działających przez internet, takich jak e-kantory. Warto dodać, że Krajowy Rejestr Sądowniczy jest dostępny on-line na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości. Wystarczy w tym rejestrze wpisać numer KRS, czy nazwę firmy i tam znajdują się wszystkie istotne dane – wyjaśnia gość.

Jak bezpiecznie płacić kartą?

A jeśli na miejscu płacimy kartą np. kredytową w restauracji czy sklepie to nie spuszczajmy jej z oczu.

- Najlepiej nie spuszczać z oka naszej karty. O włoskiej mafii słyszało się takie legendy, że jeśli kelner chce wziąć naszą kartę, tłumacząc, że terminal jest na zapleczu, to jest to już niebezpieczne. Nie powinniśmy wypuszczać karty z rąk - radzi Jaroszek.

REKLAMA

Dodatkowe opłaty w bankomatach…

Warto też być uważnym przy wypłacaniu pieniędzy z bankomatu, bo tu też możemy się liczyć z różnego rodzaju opłatami.

- Poza niekorzystnym kursem bankowym oraz prowizją za sam fakt przewalutowania, czyli za usługę banku, możemy jeszcze zapłacić opłatę za pobranie gotówki z bankomatu, którą pobiera nasz bank. Dodatkowe koszty mogą również wynikać z prowizji, jaką pobiera właściciel bankomatu. Najlepiej zatem korzystać z bankomatów, które wiemy do kogo należą – wyjaśnia rozmówca.

Dobrze jest też zagranicą korzystać z bankomatów przy placówkach bankowych - to może być szczególnie ważne w sytuacji kiedy maszyna zablokuje nam naszą kartę

...i na stronach internetowych

A jak mówi Piotr Stańczak z Europejskiego Centrum Konsumenckiego klienci po powrocie z wakacyjnych zagranicznych wojaży najczęściej skarzą się jednak na płatności, które dokonali na odległość.

REKLAMA

- Najczęściej mamy problem, gdy chcemy płacić na odległość.  Na przykład gdy, po przez stronę internetową chcemy wynająć samochód czy hotel. Tu mogą się pojawić problemy w postaci płatności, o których nie wiedzieliśmy, na przykład początkowo zwrotna gwarancja okazuje się płatnością administracyjną. Może się okazać, że usługa, za którą zapłaciliśmy ma wyższy standard od tej faktycznie świadczonej. W pierwszej kolejności, jeśli mamy do czynienia z dodatkowymi opłatami należy skorzystać z chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. W tym celu należy zgłosić do swojego banku, że dokonano nieprawidłowego poboru z naszej karty kredytowej – mówi.

Gdzie po pomoc?

A konsument w przypadku sytuacji spornej, kiedy uważa, że został pokrzywdzony zawsze może szukać pomocy w ECK w całej Europie.

- Oprócz Europejskich Centrów Konsumenckich, które mają już pewne doświadczenia w pozasądowym dochodzeniu roszczeń. Dostępna jest platforma on-line, która obejmuje sytuacje, gdzie dochodzi do zawarcia umowy przez internet. Każdy kraj UE ma informację w swoim języku. To daje konsumentom możliwość w swobodny sposób poruszać się po tej platformie. W każdym kraju dostępni są również doradcy, którzy wspierają konsumentów – dodaje.

Na wakacjach często zdarza się, że korzystamy też z bankowości elektronicznej. Tam nie mamy naszego domowego komputera i domowego wifi, więc korzystamy np. z kafejek internetowych czy wifi hotelowego - i w tym przypadku trzeba zachować ostrożność i zasady bezpieczeństwa.

REKLAMA

Justyna Golonko, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej