Polak pomaga: indywidulanie – od siebie, w pracy w ramach wolontariatu pracowniczego

70 proc. Polaków deklaruje, że w dzisiejszych czasach potrzebna jest empatyczna postawa – wrażliwości i gotowości do pomocy.

2018-12-24, 16:49

Polak pomaga: indywidulanie – od siebie, w pracy w ramach wolontariatu pracowniczego
Wolontariat pracownicy obejmuje w Polsce ok 6-9 procent pracowników, szczególnie w dużych firmach, w takich krajach jak Holandia czy Dania ten odsetek zaangażowanych w wolontariat pracowników wynosi nawet 50 procent.Foto: pixabay

Posłuchaj

Jak pomagają Polacy - indywidualnie i w ramach wolontariatu pracowniczego, mówi gość radiowej Jedynki Karol Krzyczkowski z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, ./Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Niemal co drugi pytany uważa, że pomaganie innym to wręcz obowiązek każdego człowieka, wynika z badania „Pomaganie jest fajne”, przeprowadzonego przez Kantar Public.

Jak wynika z badania, Polacy najchętniej pomagają bliskim i nieznajomym wyręczając ich w różnych życiowych obowiązkach, przekazują ubrania lub żywność, jeśli angażują się w pomoc finansową, to najchętniej przekazują 1 proc. podatku.

Deklaruje pomoc dwa razy więcej osób, niż ją wykonuje

 Karol Krzyczkowski z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, pytany o tę postawę naszych rodaków zauważa, że z drugiej strony, rzeczywistą pomoc realizuje, wg GUS, 35 proc. Polaków.

− Czyli nasze deklaracje trochę rozmijają się z rzeczywistością – mówi.

REKLAMA

I tłumaczy że, inne badania, wykonane przez CBOS, dotyczące społecznej aktywności Polaków, wskazuje, że najbardziej pochłaniają nas codzienne sprawy – praca zawodowa, rodzina, rekreacja.

− Jak więc widać koncentrujemy się przede wszystkim na sobie i dopiero, gdy mamy jakiś wolny kapitał, to przeznaczamy go na innych.

I dodaje, że widać to w badaniach – kto pomaga.

 – Najchętniej robią to osoby jeszcze nie zatrudnione, dysponujące mniejszymi obowiązkami, natomiast ci którzy wejdą na rynek pracy, już na pomaganie mają mniej czasu, im priorytety się zmieniają - mówi ekspert.

REKLAMA

Co innego z pomocą w ramach wolontariatu pracowniczego

Indywidualna pomoc to jedno, ale jest jeszcze wolontariat pracowniczy  - ten jest w Polsce coraz bardziej popularny

− Co innego jest natomiast z aktywnością społeczną, zdobywającą coraz większą popularność w Polsce, jaką jest wolontariat pracowniczy, podkreśla gość radiowej Jedynki.

Andrzej Kubisiak, ekspert ds. rynku pracy Polskiego Instytutu Ekonomicznego tłumaczy, czym jest tak naprawdę wolontariat pracowniczy.

− Jest to rozwiązanie, które ma na celu nakierowanie energii i działań pracowników, nie tylko w sferze służbowej i zawodowej, ale w kierunku działania na rzecz wspólnego dobra. Pracownicy, często w ramach czasu pracy, mogą działać na rzecz innych, bardziej potrzebujących osób, wyjaśnia Kubisiak.

REKLAMA

Dwa sektory wiodą w wolontariacie prym – bankowy i telekomunikacyjny

Jak podkreśla Karol Krzyczkowski, dwa sektory – telekomunikacyjny oraz bankowy, są wiodące w tej działalności.

− Już w tej chwili każda firma z tej branży dba o swoich pracowników w ten sposób, że oferuje im możliwość przeznaczania kilku dni pracy lub budżetu, aby wesprzeć ich w działaniach społecznych, mówi Karol Krzyczkowski.

To sprawia, że nawet osoby, które indywidualnie mniej angażują się w pomaganie, mają tu, dzięki inicjatywom firmowym, większe pole do popisu, mówi Karol Krzyczkowski.

Kinga Pańczyszyn-Liśkiewicz z fundacji BGŻ BNP Paribas, podkreśla, że prowadzony w jej firmie wolontariat jest dostosowany do potrzeb i oczekiwań pracowników.

REKLAMA

− W ramach indywidualnego wolontariatu każdy pracownik może się udać do organizacji, którą chciałby wesprzeć i na tę formę pomocy udzielamy naszym pracownikom dwa dni wolne w roku, w ramach swojego czasu pracy – mówi Kinga Pańczyszyn-Liśkiewicz.

Gość radiowej Jedynki, mówi też o wolontariacie zespołowym, w ramach którego angażuje się coraz więcej pracowników. Przykładem jest akcja „Szlachetna paczka”.

Ciekawe, że to na ogół nie firma wychodzi z inicjatywą, ale sami pracownicy, odkrywają obszary wsparcia.

Lepiej, kiedy firma pyta i pomaga, nie narzuca

−To bardzo dobrze, że to nie firma odkrywa to przysłowiowe koło, ale działanie inicjują sami pracownicy – podkreśla Karol Krzyczkowski.

REKLAMA

− Lepiej kiedy firma zamiast narzucać swoje pomysły, po prostu pyta – co robicie po pracy, czy można wam jakoś pomóc – tak jest po prostu prościej i bardziej efektywnie, mówi gość radiowej Jedynki.

Ponadto, jak dodaje, przykład „Szlachetnej Paczki” wskazuje, że nie wszystko trzeba wymyślać i robić samemu.

Warto w pomaganiu łączyć siły

− Są organizacje, które już działają, mają swoje pomysły, struktury i wystarczy je wesprzeć i połączyć siły, aby ta efektywność pomagania była jeszcze lepsza, mówi Karol Krzyczkowski.

Wolontariat pracownicy – od krótkiej akcji do wolontariatu kompetencyjnego

Gość Polskiego Radia pytany, jakie formy pomocy i wolontariatu pracowniczego mają najczęściej miejsce zauważa, że często zależy to od wielkości firmy.

REKLAMA

I dodaje, że najlepiej zacząć od wolontariatu akcyjnego, czyli krótkiej akcji – jedno-dwudniowej, gdy pracownicy udają się do jakiejś organizacji, tam pomagają i co ważne, pod koniec tego działania widzą efekty swojej akcji.

− To bardzo motywuje tak organizacje, jak i samych pracowników, mówi Karol Krzyczkowski.

Jak kontynuuje, gdy te akcje się rozwijają, jest ich coraz więcej, to dochodzimy do wolontariatu kompetencyjnego – gdzie wolontariusze dzielą się z potrzebującymi swoimi kompetencjami, najczęściej profesjonalnymi.

I to na ogół nie jest akcja, ale wsparcie długofalowe, dopowiada ekspert.

REKLAMA

Ile jest warte polskie pomaganie?

O wartości pomagania, i tego w ramach odruchu serca, jak i w ramach wolontariatu ,świadczą efekty, ale także realne liczby.

W przypadku gospodarki, jak wylicza Karol Krzyczkowski, gdyby zebrać całą pracę wolontariuszy w Polsce, to PKB Polskie wzrosłoby o 1,2 procent.

Jak szacuje Andrzej Kubisiak, ekspert ds. rynku pracy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wolontariat pracownicy obejmuje ok 6-9 procent pracowników, szczególnie w dużych firmach. W takich krajach jak Holandia czy Dania, ten odsetek zaangażowanych w wolontariat pracowników wynosi nawet 50 procent.

Co na wolontariacie zyskuje firma

W przypadku pracodawców wolontariat sprawia zyskuje on zadowolonego pracownika rozwija u pracownika tzw. umiejętności miękkie – pomysłowość, współprace itd.

REKLAMA

Jak dodaje Kubisiak, warto przypomnieć, że takie zaangażowanie społeczne firmy, jest bardzo dobrze odbierane chociażby przez konsumentów i ich klientów.

Ci, chętnie identyfikują się również markami, a których działanie jest nakierowane na cele społeczne, mówi  Kubisiak.

−Ponadto, budzi to zaufanie do firmy, z badań wynika, że największe zaufanie jest do firm, które mocno angażują się w takie działania – akcje prospołeczne, edukacyjne, a w dodatku może to bezpośrednio wspierać działalność biznesową, gdy np., bank prowadzi akcje edukacyjna dotycząca np. oszczędzania – mówi Kubisiak.

Przypomina, że od tego roku pojawił się wymóg w spółkach giełdowych, aby w raportach ujmować również ich działania społeczne.

REKLAMA

NRG, Jarosław Krawędkowski,  Sylwia Zadrożna, Elżbieta Szczerbak


Logo NBP Logo NBP

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej