Krzysztof Czabański: rząd Donalda Tuska rozmontował system abonamentowy
– Konieczne jest szukanie innego rozwiązania na finansowanie mediów publicznych niż abonament – ocenił w Polskim Radiu 24 Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady Mediów Narodowych. – Będzie nim najprawdopodobniej finansowanie bezpośrednio z budżetu państwa, jako część PKB – dodał.
2019-08-27, 17:42
Posłuchaj
- Finansowanie mediów z budżetu państwa. To prawdopodobnie nowe rozwiązanie, które zastąpi system abonamentowy
- Zdaniem szefa Rady Mediów Narodowych wysokość dotacji mogłaby wynieść 0,2 proc. PKB, czyli ok. 3-3,5 mld zł
- W kampanii wyborczej mogą pojawić się zapowiedzi dotyczące docenienia osób płacących abonament. - Chciałbym, żeby stały się elementem obietnic wyborczych na przyszłą kadencję - zaznaczył Krzysztof Czabański
Jednym z zadań stojących przed rządem Prawa i Sprawiedliwości, w przypadku wygrania jesiennych wyborów parlamentarnych, może być zmiana formy finansowania mediów publicznych. Wspominał o tym przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Podkreślił, że jest to wręcz nieuniknione.
Powiązany Artykuł
Krzysztof Czabański: dla przedstawicieli opozycji media publiczne nie mają przyszłości
– System abonamentowy został rozmontowany przez rząd Donalda Tuska. Wszyscy o tym pamiętamy. W kończącej się kadencji, jako rząd Prawa i Sprawiedliwości, wymyśliliśmy nowy sposób dotowania mediów publicznych. Są na to przeznaczane bardzo poważne pieniądze. Jednak rekompensaty za utracone wpływy z tytułu abonamentu to rozwiązanie tymczasowe. Nowym projektem będzie najprawdopodobniej finansowanie bezpośrednio z budżetu państwa – wskazał Krzysztof Czabański.
Ustawa mogłaby określić wysokość dofinansowania
Podkreślił, że istotne, by kwota, która miałaby zostać przeznaczona na media publiczne była określona w ustawie jako część PKB. W ten sposób kolejne rządy, które ustalałyby budżet państwa, miałyby utrudnioną drogę do ewentualnego zmniejszenia wysokości finansowania.
– Każdy rząd szuka oszczędności, więc takie pokusy u ministra finansów są sprawą naturalną. Nakłady finansowe przeznaczane na media publiczne mogłyby wynosić 0,2 proc PKB, czyli ok. 3-3,5 mld zł. Jeżeli to rozwiązanie zostałoby przyjęte, to fundament finansowy mediów publicznych będzie trwały i pozwoli na ich rozwój. Musimy otrzymać mandat do dalszego sprawowania władzy. Wtedy obiecuję, że odpowiednie reformy zostaną przeprowadzone – wskazał Krzysztof Czabański.
REKLAMA
- CZYTAJ TAKŻE: Szef Rady Mediów Narodowych: w nowej kadencji przebudowa rynku medialnego będzie postępować
Docenienie wkładu Polaków płacących abonament
Powiązany Artykuł
Andrzej Rogoyski: Tomasz Zimoch chciałby likwidacji Polskiego Radia. To niebezpieczne dla kultury
Na antenie Polskiego Radia 24 szef Rady Mediów Narodowych zaznaczył, że należy uszanować i wynagrodzić tych, którzy nie bacząc na różne destrukcyjne apele płacili abonament.
– Doceniali w ten sposób rolę mediów publicznych. Uważali, że to ich obywatelski obowiązek. Pewne pomysły, jak uhonorować takie osoby, pojawią się zapewne już w kampanii wyborczej. Będę chciał, by stały się elementem obietnic wyborczych na przyszłą kadencję – wyjaśnił.
Rząd Donalda Tuska jako dewastator systemu abonamentowego
Krzysztof Czabański przypomniał, że w 2007 roku ówczesny premier Donald Tusk, w imieniu rządu, de facto wezwał do niepłacenia abonamentu. Mówił, że to niepotrzebna danina ze strony obywateli, którą należy zlikwidować.
– Rząd Donalda Tuska skutecznie zniszczył system abonamentowy. Nie ma do niego powrotu. Stąd konieczność szukania innego rozwiązania. Jako prezes zarządu Polskiego Radia napisałem list otwarty w obronie mediów publicznych przeciwko premierowi. Twierdziłem, że chce on doprowadzić do ich marginalizacji – powiedział.
REKLAMA
Przewodniczący Rady Mediów Narodowych w swoim liście wyraził przekonanie, że Donald Tusk "odpowie za niszczycielskie działania wobec mediów publicznych przed Trybunałem Stanu".
Powiązany Artykuł
Krzysztof Czabański: postawiliśmy na media publiczne
Media publiczne mecenasem kultury
Krzysztof Czabański zauważył, że media publiczne mogą i powinny sprawować mecenat nad kulturą. W jego opinii media komercyjne nastawione są na zysk i inny rodzaj wartości.
– Media publiczne mają szansę ocalić kulturę i pewne standardy. Są w interesie obywateli po to, by życie społeczne było na cywilizowanym poziomie – dodał.
Z Krzysztofem Czabańskim rozmawiała Agata Woźniak.
REKLAMA
Polskie Radio 24/db
---------------------------------------
Data emisji: 27.08.2019
Godzina emisji: 16:35
REKLAMA