Będą zmiany w systemie powiadamiania ratunkowego. Rząd przyjął projekt MSWiA
Przyznanie ochrony, jaka przysługuje funkcjonariuszom publicznym oraz wprowadzenie możliwości awansów dla tej grupy zawodowej od ostatniego kwartału tego roku - zakłada projekt autorstwa MSWiA, który przyjął rząd.
2020-02-11, 12:30
Powiązany Artykuł
Rząd zajmie się projektem noweli ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego w centrach powiadamiania ratunkowego wprowadzona zostanie gradacja stanowisk. Funkcjonować będą stanowiska: operatora numerów alarmowych, starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora oraz koordynatora-trenera. Gradacja stanowisk planowana jest na ostatni kwartał 2020 r.
Jak zaznaczyło MSWiA w uzasadnieniu projektu, dotychczasowa płaska struktura CPR oraz zatrudnienie operatorów poza korpusem służby cywilnej powoduje "zamknięcie ścieżki rozwoju", co jest demotywujące dla pracowników. - Efektem proponowanych zmian będzie zatrzymanie w strukturach CPR najbardziej zaangażowanych i doświadczonych pracowników, których wkład do budowy sprawnie funkcjonującego systemu powiadamiania ratunkowego jest kluczowy - zaznaczono.
Powiązany Artykuł
MSWiA: w uzgodnieniach projekt dot. operatorów numerów alarmowych
Ochrona dla operatorów
Ponadto operatorzy numerów alarmowych zostaną objęci ochroną przysługującą funkcjonariuszom publicznym. Chodzi o zapobieganie sytuacjom, w których osoby dokonujące zgłoszeń bezkarnie grożą operatorom numerów alarmowych. Zgodnie z prawem określone czyny niedozwolone są zagrożone surowszą karą, jeśli zostały dokonane wobec funkcjonariusza publicznego, niż wobec innej osoby.
Projekt przewiduje również powstanie Krajowego Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (KCMSPR). Do jego głównych zadań będą należeć: utrzymanie i rozwój systemu teleinformatycznego CPR, nadzór nad przestrzeganiem procedur obsługi zgłoszeń alarmowych, opracowywanie kryteriów oceny pracy CPR i ich pracowników, przygotowywanie i prowadzenie szkoleń oraz upowszechnianie wiedzy na temat numerów alarmowych i CPR. KCMSPR ma zacząć funkcjonować po sześciu miesiącach od wejścia w życie ustawy.
REKLAMA
Pomoc psychologiczna
W uzasadnieniu projektu zapowiedziano także, że w każdym CPR funkcjonować będzie jeden pełen etat psychologa, a w tych centrach, gdzie liczba operatorów jest wyższa niż 100 - dwóch.
- Operatorzy numerów alarmowych pracują pod dużą presją czasu, muszą podejmować decyzje i działania, od których zależy życie, zdrowie i bezpieczeństwo ludzi. (...) Czynniki te powodują wyjątkowe obciążenie dla osób zatrudnionych na stanowisku operatora numerów alarmowych, u których istnieje duże ryzyko pojawienia się objawów podobnych do zespołu stresu pourazowego - w związku z powtarzającym się kontaktem o charakterze pomocowym z osobami doświadczającymi zdarzeń traumatycznych - uzasadniono.
Powiązany Artykuł
Wymiana ambulansów. Stacje pogotowia ratunkowego wzbogacą się o 200 nowoczesnych karetek
Ponadto zmiany zawarte w projekcie mają umożliwić wprowadzenie aplikacji mobilnej, która dzięki zastosowaniu piktogramów umożliwi dokonanie zgłoszenia na numer alarmowy 112. Ma ona być szczególnie pomocna dla osób głuchych i niedosłyszących.
60 tys. zgłoszeń dziennie
W Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Znajdują się w każdym mieście wojewódzkim, a na Mazowszu - w Warszawie i w Radomiu. W całym kraju pracuje w CPR obecnie ok. 1,2 tys. operatorów. W 2019 r. w centrach zarejestrowano ponad 22 mln zgłoszeń. Oznacza to, że każdego dnia do CPR w Polsce trafiało około 60 tys. zgłoszeń.
REKLAMA
W 2019 r. CPR przekazały policji, straży pożarnej, dyspozytorniom medycznym i podmiotom pomocniczym informacje o ponad 6 mln zdarzeń zgłoszonych do centrów powiadamiania ratunkowego. Średni czas oczekiwania na odbiór zgłoszenia alarmowego wynosi ok. 11 sekund.
Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
pb
REKLAMA