"Coś innego niż tylko porządkowanie przestrzeni". Ustawa krajobrazowa i biznes reklamowy w stolicy
- W czasie prezydentury Rafała Trzaskowskiego w Warszawie agencja reklamowa AMS i będąca jej właścicielem grupa medialna Agora zarobiły na kontraktach z ratuszem ponad 4 miliony złotych - twierdzi TVP Info. W niedzielę wieczorem stacja wyemitowała reportaż "Platforma Układu" o współpracy koncernu medialnego ze stołecznym urzędem miasta.
2020-07-05, 21:40
W 2015 r. na finiszu swojej prezydentury prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę krajobrazową. Dała ona możliwość na podejmowanie w miastach uchwał krajobrazowych. - Jest to ustawa szyta na miarę. To środowisko polityczne nie spodziewało się aż takiej przegranej, a chciało zapewnić sobie rząd dusz w dużych ośrodkach miejskich, bo reklama zewnętrzna jest bardzo dużym środkiem oddziaływania - mówił w TVP Info Grzegorz Kostrzewski, właściciel firmy reklamowej.
Powiązany Artykuł
Usługi komunalne w Warszawie w rękach zagranicznych firm. Alarmujące informacje Sebastiana Kalety
Taką uchwałę przegłosowano w Warszawie, ale uchylił ją wojewoda mazowiecki. - Jest to źle zrobione i jest podejrzenie, że miano na myśli coś innego niż tylko porządkowanie przestrzeni. Powoduje ona, że niektórzy reklamodawcy znikną z rynku - tłumaczył Konstanty Radziwiłł. - Można było łatwo wydedukować kto na tym skorzysta i było to logiczne, że dana firma jest chroniona przez ustawodawców - podkreślił Wojciech Korkuć, twórca plakatów.
"Oddawanie politycznego długu"
Firma AMS, o której mowa, jest agencją reklamy zewnętrznej. Jest właścicielem jest Agora, która tworzy jednocześnie koncern medialny. Należą do niej m.in "Gazeta Wyborcza", Radio TOK FM i szereg portali internetowych.
Rynek reklam to ok. 10 mld złotych, w tym 542 mln złotych w sektorze reklam zewnętrznych, w którym działa spółka AMS. W Warszawie na reklamach na wiatach przystankowych zarabia właśnie spółka AMS. - To skandal i typowy przykład etatyzmu i regulowania rynku - podkreślił Grzegorz Kostrzewski.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
"Wycieczka śladami niespełnionych obietnic Trzaskowskiego". Nowa inicjatywa sztabu wyborczego Andrzeja Dudy
- Oświadczenia majątkowe prezydentów Warszawy. Wiadomo, kto zarobił najwięcej
- Przesunięto rozliczenie Trzaskowskiego z budżetu Warszawy. Radni: unika dyskusji
- "Bizancjum Trzaskowskiego". Kaleta wylicza zarobki urzędników w Warszawie
Rafał Trzaskowski odpowiadając na pytanie o AMS powiedział: "Podejmowaliśmy jasno decyzje. Wynikało to z jasnych rozmów z obywatelami, którzy nie chcieli chaosu reklamowego w mieście".
Podczas jego rządów Agora i AMS na kontraktach z m. st. Warszawy zarobiły ponad 4 mln złotych. - Widać układ między Rafałem Trzaskowskim i warszawskim ratuszem a spółką AMS. To oddawanie politycznego długu za wsparcie, które GW udzielała Trzaskowskiemu przy wyborach samorządowych i wspiera go dziś w wyborach prezydenckich. Pytanie co jeszcze w zamian dostaje za to "Gazeta Wyborcza" i inne media Agory - ocenił Wojciech Biedroń z tygodnika "Sieci".
Do materiału TVP Info odniosła się na Twitterze rzeczniczka stołecznego ratusza Karolina Gałecka. Jak napisała, firma AMS wzięła udział w otwartym przetargu. "Wygrała, bo zaoferowała najlepsze warunki. Na własny koszt ustawiła 1,5 tys. wiat przystankowych w zamian za czasową wyłączność na reklamy. AMS wygrała też we Wrocławiu, Krakowie czy Szczecinie" - dodała przedstawicielka warszawskiego ratusza.
REKLAMA
Sprawą uchylonej przez wojewodę uchwały krajobrazowej zajmie się teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny.
Posłuchaj
Posłuchaj
Posłuchaj
Posłuchaj
TVP INFO/pkr
REKLAMA