Projekt ustawy o ochronie odbiorców gazu wraca do komisji. Trzy kluby zgłosiły poprawki
Kluby PiS, KO i Lewicy złożyły poprawki do projektu ustawy o ochronie odbiorców gazu w czasie drugiego czytania w Sejmie. Projekt wraca więc do komisji energii.
2022-01-13, 00:09
Poprawki KO, według składającego je posła Krzysztofa Gadowskiego mają służyć ochronie przez podwyżkami cen gazu także przedsiębiorców. Poprawki Lewicy dotyczą objęcia cenami regulowanymi gazu inicjatyw społecznych i mieszkaniowych. Z kolei poprawka PiS zakłada objęcie taryfami spółdzielni socjalnych. W związku z tym projekt wróci do komisji energii, klimatu i aktywów państwowych.
Okoliczności zewnętrzne
Odpowiadając na pytania posłów wicepremier Jacek Sasin stwierdził, że "chętnie byśmy objęli taryfami wszystkich odbiorców, również firmy, ale nie jesteśmy w stanie tego zrobić ze względu na unijne uwarunkowania, dyrektywy i wyroki TSUE". Przypomniał, że wyrokiem TSUE taryfowanie gazu dla firm jest zakazane, a dopuszczone jedynie dla podmiotów użyteczności publicznej na czas określony.
Poinformował, że "PGNiG kończy kontraktowanie dostaw z Norwegii" przez Baltic Pipe, trwa też rozbudowa gazoportu w Świnoujściu. Sasin podkreślał, że w latach 2026-2027 ma powstać nowy terminal LNG w Gdańsku. - Widać, że jesteśmy w stanie zapewnić sobie dostawy pokrywające zapotrzebowanie na gaz - mówił. Zarzucał opozycji brak odwagi, aby przyznać, że ten rząd robi wszystko, by zrekompensować skutki okoliczności, które zachodzą poza granicami Polski.
Wicepremier stwierdził też, że dzisiejsze kłopoty Polski z efektami polityki klimatycznej mają swoje główne źródło w decyzjach premier Ewy Kopacz z 2014 r.
REKLAMA
Ustawa o ochronie odbiorców gazu
Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych zakłada, że z zatwierdzanych przez Prezesa URE taryf na gaz, obok gospodarstw domowych, które korzystają z nich obecnie, korzystać będą mogli także inni wymienieni odbiorcy. Mają to być: podmioty zapewniające świadczenie opieki zdrowotnej, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, noclegownie i ogrzewalnie, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, podmioty systemu oświaty, uczelnie i instytucje prowadzące działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, podmioty prowadzące żłobki i przedszkola, kościoły i inne związki wyznaniowe, podmioty prowadzące działalność kulturalną oraz archiwalną, a także ochotnicze straże pożarne.
Wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie automatycznie zostaną objęte taryfami, zarządcy mają składać oświadczenia, w których deklarują, jaką część kupowanego przez nich gazu trafia na cele inne niż mieszkaniowe. Część ta będzie wyłączona z taryfowania.
- Ropa w USA znowu drożeje. Jakie są perspektywy na nadchodzące miesiące?
- Maciej Chorowski: w nadchodzących latach zainwestujemy w projekty energetyczne nawet 180 mld zł
Projekt ustawy wyklucza możliwość podwyższenia cen i stawek taryfowych gazu w 2022 r. Przewiduje, że ceny paliw gazowych zostaną zamrożone na poziomie cen zawartych w taryfie tzw. sprzedawcy z urzędu, ustalonej na okres 1 stycznia - 31 grudnia 2022 r. Cena ta ma charakter ceny maksymalnej, co oznacza, że wobec odbiorców, którzy wcześniej zawarli umowę z dostawcą, przewidującą niższą cenę, stosuje się tę niższą cenę do czasu wygaśnięcia umowy. Sprzedawcy gazu, którzy nie zastosują się do obowiązku stosowania zamrożonych cen i stawek, będą podlegać karze pieniężnej w wysokości nie niższej niż 1 mln zł i nie wyższej niż 15 proc. przychodu.
REKLAMA
Rekompensaty
Jednocześnie projekt przewiduje, że sprzedawcom gazu do odbiorców objętych taryfami będzie przysługiwać rekompensata - różnica między faktyczną ceną zakupu, ceną sprzedaży według taryfy. W przypadku sprzedawcy z urzędu rekompensata to różnica między cenami cennikowymi na 1 stycznia 2022 r. a jego taryfą.
W Ocenie Skutków Regulacji szacuje się, że łączny koszt z tytułu rekompensat nie przekroczy 10 mld zł w 2022 r. Rekompensaty będą wypłacane przez Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny, do którego w 2022 r. trafi 40 proc. środków ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 w 2022 r. oraz środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Projekt przewiduje również, że Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych będzie mogła - na wniosek Skarbu Państwa - kupować gaz ziemny do utrzymywania zapasów, będzie mogła też świadczyć tzw. usługi biletowe w zakresie tworzenia oraz utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu.
Ustawa covidowa
Zakłada się również przedłużenie rozwiązania z jednej z tzw. ustawy covidowej, umożliwiającego wprowadzenie innych niż finansowe zabezpieczeń dla obrotu giełdowego.
REKLAMA
Projektowana zmiana wprowadza możliwość przeznaczenia środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na udzielanie pożyczek sprzedawcy z urzędu gazu, dla zdobycia środków na zagwarantowanie ciągłości świadczenia usług odbiorcom w gospodarstwie domowym, a przedsiębiorcy realizującemu w 2021 r. obowiązek obliga giełdowego na potrzeby zakupu i rozliczenia zobowiązań związanych z zakupem gazu i jego rozliczeniem, usług przesyłania i dystrybucji usług dystrybucji, usług regazyfikacji i magazynowania. Łączna kwota należności z tytułu kapitału pożyczek nie będzie mogła w przekroczyć 20 mld zł.
Dodatkowo gwarancjami Skarbu Państwa objęte zostaną w 100 proc. kredyty zaciągane i obligacje emitowane przez sprzedawcę z urzędu i przedsiębiorstwo realizujące obligo giełdowe na potrzeby obrotu gazem. Gwarancje mają obowiązywać do 1 stycznia 2026 r. W sumie te gwarancje mogą sięgnąć 30 mld zł.
Zobacz również: Daniel Obajtek w "Trójkowym komentarzu dnia"
kp
REKLAMA
REKLAMA