Programy Polskiego Radia ze wzrostem udziału w rynku. Nowe badanie Krajowego Instytutu Mediów
2022-04-05, 17:40
Według pomiarów Krajowego Instytutu Mediów Program 1 Polskiego Radia w lutym i marcu miał trzeci wynik w rankingu stacji radiowych, osiągając poziom 8,9 proc. słuchalności. Z kolei Program 3 Polskiego Radia osiągnął słuchalność na poziomie 3,2 proc. Te dane są znacznie wyższe niż w badaniu Radio Track, według którego radiowa Jedynka w okresie od grudnia 2021 do lutego 2022 roku osiągnęła poziom 4,7 proc., zaś radiowa Trójka - 1,8 proc. słuchalności.
Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska z zadowoleniem przyjęła dane pomiarów Krajowego Instytutu Mediów, a przede wszystkim pojawienie się nowego systemu obliczania słuchalności.
- Cieszę się, że jest na rynku kolejne badanie słuchalności stacji radiowych w Polsce i generalnie treści audio, bo do tej pory na tym rynku panował monopol i w zasadzie nie mieliśmy żadnej skali porównawczej. W tej chwili ten monopol został przełamany i przede wszystkim to jest wartość tego badania. Transparentność w tego typu działaniach jest konieczna, a Polskie Radio już od bardzo dawna tę transparentność badań postulowało - tłumaczyła prezes Polskiego Radia.
Posłuchaj
Badanie Krajowego Instytutu Mediów zostało uruchomione w trybie pilnym na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w styczniu tego roku według opracowanego przez KIM nowego standardu pomiaru słuchalności treści audio, w tym radia. Badanie realizowane jest na w pełni reprezentatywnej próbie niemal 150 tys. wywiadów telefonicznych w skali roku, w sposób ciągły, codzienny.
Polacy słuchają Polskiego Radia
Dyrektor Biura Programowego Polskiego Radia Paweł Kwieciński podkreślił, że to badanie potwierdziło, że Polacy słuchają Polskiego Radia, a rankingi mają znaczenie wtórne.
- To jest dodatek do badań, i niekoniecznie najważniejszy. Najważniejsze jest wszystko, czego dowiadujemy się z badań o naszym słuchaczu, o jego potrzebach, o tym, dlaczego nas wybiera - to jest sens tych badań, bo dzięki temu jesteśmy w stanie robić radio, robić telewizję - wyjaśnił Paweł Kwieciński.
Dodał, że oferta programowa Polskiego Radia jest tak szeroka, że trudno umieszczać publicznego nadawcę w rankingach.
- Polskie Radio jest jedno od blisko 100 lat, Polskie Radio to nieoceniony mecenas kultury, dostarczyciel do naszych domów informacji, miejsce, gdzie debaty, spory publicystyczne na rozmaite tematy: od spraw społecznych, sportu, aż po politykę, mogą się toczyć. W zasadzie Polskie Radio, można by powiedzieć, nie ma naturalnego konkurenta, z którym można by tworzyć ranking - zaznaczył.
Posłuchaj
Badanie słuchalności Krajowego Instytutu Mediów odbyło się telefonicznie i objęło osoby w wieku 15 lat i więcej, zamieszkujące na terenie Polski, do których numery telefonów komórkowych zostały wygenerowane losowo. Cechą samej próby jest duża szczegółowość, mająca pokazać kompleksowy obraz słuchalności, obejmujący także dotarcie do słuchaczy stacji lokalnych.