Rząd chce wyhamować wzrost cen paliw. Projekt ustawy trafił do Sejmu

Rząd proponuje zmiany w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Do Sejmu właśnie wpłynął projekt jej nowelizacji. Ma on m.in. ograniczyć dalszy wzrost cen paliw z importu, który jest wynikiem rosyjskiej napaści na Ukrainę.

2022-08-12, 20:00

Rząd chce wyhamować wzrost cen paliw. Projekt ustawy trafił do Sejmu
Rząd chce wyhamować wzrost cen paliw. Projekt ustawy trafił do Sejmu. Foto: Pixabay

Napaść Federacji Rosyjskiej na Ukrainę wywołała zaburzenia na europejskim rynku paliw - w tym m.in. doprowadziła do wzrostu cen. Rządowy projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych ma na celu ograniczenie dalszego wzrostu cen paliw i ustabilizowanie sytuacji na krajowym rynku paliwowym i biopaliwowym oraz wzmocnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa.

Odpowiedź na zaburzenia rynkowego wywołane rosyjską agresją

Projekt wprowadza zmiany w zakresie obowiązku realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego na 2023 roku. Obecna ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zawiera przepisy służące zapewnieniu minimalnego udziału energii odnawialnej w transporcie. Jest to realizowane poprzez Narodowy Cel Wskaźnikowy. Krajowi producenci ciekłych paliw transportowych oraz importerzy tych paliw są obowiązani, na podstawie przepisów ustawy o biokomponentach, do realizacji NCW przez zapewnienie minimalnego udziału biokomponentów w paliwach: benzynie silnikowej oraz oleju napędowym. Udział ten jest wyrażany w procentowej wartości energetycznej biokomponentów i biopaliw odnawialnych.

Zdaniem autorów projektu, który został przygotowany przez ministerstwo klimatu i środowiska, rosyjska agresja wywołała zaburzenia cenowe na rynku surowców rolnych wykorzystywanych do produkcji biopaliw, co istotnie ograniczyło rynki zbytu dla tych produktów. W ich ocenie efekt ten dodatkowo pogłębiły rosnące ceny energii. Dla realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego nie bez znaczenia są również utrudnienia logistyczne i transportowe, np. występujące deficyty cystern kolejowych niezbędnych do dokonywania obrotu.

W ocenie projektodawców wskazane powyżej zaburzenia rynkowe mogą istotnie ograniczać możliwość realizacji w Polsce Narodowego Celu Wskaźnikowego przez obrót biopaliwami. Stąd ta interwencja legislacyjna. Jednym z proponowanych rozwiązań jest zmiana przepisów dotyczących wymierzania kar za realizację NCW w 2022 r. oraz regulacja krajowego sektora biopaliw w 2023 r., w odniesieniu do możliwości i obowiązków stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych.

REKLAMA

Zmiany w NCW w 2023 roku

W projekcie wydłużono możliwość korzystania ze współczynnika redukcyjnego na poziomie 0,82 o kolejny rok. Współczynnik redukcyjny jest elementem mechanizmu powodującym istotny wzrost wykorzystania krajowych mocy wytwórczych biokomponentów. Przekłada się to wprost na stabilność wskaźników opłacalności działalności krajowych wytwórców biokomponentów, ale też generuje stabilne zapotrzebowanie na lokalne surowce do wytwarzania biokomponentów dostarczane przez krajowych producentów rolnych. 

W celu ograniczenia dalszego wzrostu cen paliw z importu wprowadzane są zmiany w zakresie obowiązku realizacji NCW na 2023 r. Obligatoryjny blending dla oleju napędowego zostanie obniżony do poziomu 5,2 proc., limit możliwości wykorzystania biowęglowodorów ciekłych w realizacji NCW zostanie podniesiony do poziomu 0,9 proc., limit wykorzystania biokomponentów wytworzonych z niektórych surowców zostanie podwyższony do poziomu 0,5 proc., a minimalny poziom realizacji NCW zostanie określony na poziomie 60 proc.

Sejm ma się zająć projektem na pierwszym posiedzeniu zaplanowanym po wakacjach parlamentarnych. Jest ono zaplanowane na 14-16 września.

Trend spadkowy trwa 

W ostatnich tygodniach już obserwowany jest trend spadkowy na rynku paliw. W przyszłym tygodniu możliwe są kolejne obniżki cen na stacjach. Jak wynika z prognozy portalu e-petrol.pl zarówno benzyna bezołowiowa 95, jak i olej napędowy będą tańsze nawet o 30 groszy za litr w porównaniu z bieżącym tygodniem. 

REKLAMA

Średnia cena benzyny 95 może znaleźć się wówczas w przedziale 6,57-6,72 zł za litr, natomiast za olej napędowy kierowcy zapłacą średnio 6,93-7,07 zł za litr. Niewielkie obniżki na stacjach - w wysokości ok. 5 groszy - czekają właścicieli pojazdów korzystających z autogazu. Za litr tego paliwa będą płacić się w przedziale 3,18-3,28 zł za litr.


MF, PolskieRadio24.pl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej