Port w Elblągu minihubem kontenerowym? Przekop przez Mierzeję Wiślaną szansą dla regionu

2022-09-16, 06:00

Port w Elblągu minihubem kontenerowym? Przekop przez Mierzeję Wiślaną szansą dla regionu
Eksperci i lokalni włodarze podkreślają wagę przekopu Mierzei Wiślanej dla gospodarki regionu. Foto: KK/ PR`

Wybudowanie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a dalej także przygotowanie toru wodnego do portu w Elblągu, będzie miało korzystny wpływ na miejscowości Zalewu Wiślanego - przekonuje w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl dr Radosław Tyślewicz z Akademii Marynarki Wojennej. Podobnego zdania są włodarze okolicznych miejscowości. Sprawdzamy, jak nowy kanał żeglugowy zmieni region.

  • Przekop Mierzei Wiślanej skróci drogę wodną niezbędną do pokonania między portami w Gdańsku i w Elblągu
  • Pozwoli też na swobodne przechodzenie przez Zalew Wiślany, bez konieczności korzystania z wód terytorialnych Rosji i Cieśniny Piławskiej
  • Prace przy przekopie Mierzei Wiślanej trwały od października 2019 roku do września tego roku
  • Budowa kanału i szlaku żeglownego do Elbląga będzie także pozytywnie oddziaływać na gospodarkę regionu - przyznają eksperci

Otwarcie nowej drogi wodnej do Elbląga zwiększy zdolność do wywozu towarów docierających do terminali kontenerowych Gdańska i Gdyni - tłumaczy w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl dr Radosław Tyślewicz z Akademii Marynarki Wojennej.


Wskazuje, że od kilku lat Gdańsk jest stacją końcową największego chińskiego spedytora, a nie wszystkie towary można rozładować lądem i konieczne jest uruchomienie śródlądowych wodnych "dróg krótkiego dystansu", w której Elbląg rysuje się jako "minihub" wchłaniający część ładunków z Gdańska, a następnie rozsyłający je dalej w Polskę.

Sam elbląski port już przygotowuje się do przyjęcia większej liczby inwestorów - zauważa w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl Arkadiusz Zglinski, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.

Zyski także z turystyki

Dzięki rozwojowi elbląskiego portu i pętli żuławskich kanałów zyskają także - turystycznie - okoliczne miejscowości. Jak przekonuje wójt gminy Sztutowo Robert Zieliński, już sama budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną spowodowała wzrost zainteresowania turystyką w regionie.

OGLĄDAJ: o gospodarczym znaczeniu przekopu Mierzei Wiślanej w reportażu Pawła Kurka:

Motor gospodarczy dla całego regionu

Całkowita długość toru wodnego z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, z czego samo przejście przez Zalew to nieco ponad 10 kilometrów, kolejne 10 km to szlak żeglugowy na rzece Elbląg, pozostałe ok. 2,5 km to zaś odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Pozostałe elementy inwestycji - między innymi pogłębienie drogi wodnej do 5 metrów, budowa mostu w Nowakowie i pogłębienie rzeki Elbląg - mają zostać zakończone w przyszłym roku. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej do Elbląga przez Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długości do 180 metrów, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra.

Czytaj także:

"Każda inwestycja zwiększająca możliwości rozwojowe Polski jest potrzebna". Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej - zobacz nagranie

PolskieRadio24.pl, IAR, PAP/ PK, mbl

Polecane

Wróć do strony głównej