Gość Programu 3 Polskiego Radia minister Buda wyjaśnił, że "są sytuacje, w których widzimy starą cenę i cenę promocyjną i myślimy, że to superoferta, z której trzeba skorzystać. Nowe przepisy pokażą, czy rzeczywiście jest to promocja, bo obserwowaliśmy praktykę, że cena była zawyżana na chwilę przed promocją i później podwyższana, więc ostatecznie kupowaliśmy towar za tę samą cenę albo nawet wyższą" - podkreślił minister.
Waldemar Buda przypomniał, że przestrzeganie tej regulacji będzie kontrolować Inspekcja Handlowa.
- Będziemy sprawdzać, czy ten obowiązek zamieszczania na metkach towarów najniższej ceny z poprzednich 30 dni będzie spełniany, aby była możliwość zweryfikowania tego przez klienta - powiedział gość Trójki.
Promocje w sklepach. UOKiK o zmianie przepisów
"Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami, jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie" - wyjaśnił UOKiK w komunikacie, wskazując, że nowe przepisy będą dotyczyć umów zawartych od 1 stycznia 2023 roku.
UOKiK zwrócił uwagę, że w przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia, sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, natomiast w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni - najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Dodano, że nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.
00:28 12126873_1.mp3 Program 3 Polskiego Radia: minister W. Buda o rozporządzeniu dotyczącym uwidaczniania cen towarów i usług (IAR
Czytaj także:
Zobacz: Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii, w Programie 3 Polskiego Radia
IAR
asp/kor