Pozwolenie na użytkowanie tunelu pod Świną, które umożliwi jego otwarcie, ma zostać wydane 20 czerwca – przekazał rzecznik prasowy prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz. Według zapewnień Urzędu Miasta w Świnoujściu z inwestycji mieszkańcy i turyści mają skorzystać jeszcze przed wakacjami.
Tunel pod Świną solą w oku opozycji
Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Sprawa budowy tunelu pod Świną jest głośno komentowana przez związane z opozycją media, próbujące wykazać, że realizacja inwestycji ma niewiele wspólnego z działaniami rządu Zjednoczonej Prawicy.
Były współpracownik portalu natemat.pl, Jacek Liberski, napisał na Twitterze, że obecny rząd "przykleił się do tunelu pod Świną", bowiem środki na budowę w 85 proc. pochodzą z Unii Europejskiej.
PiS zaczął przygotowania bo budowy już w 2007 roku
Do sprawy, również na T odniósł się wiceprezes Prawa i Sprawiedliwości Joachim Brudziński. Zwrócił uwagę, że to właśnie rząd PiS-u był inicjatorem budowy tunelu.
"Im bliżej otwarcia tunelu pod Świną w Świnoujściu tym głośniejszy krzyk i kłamstwa obrońców #krul-eskiego majestatu Tuska i jego partii. Słyszymy, że to nie rząd tylko dobra UE i samorząd wybudowali ten tunel. Prawda jest taka, że decyzja o budowie tunelu to decyzja rządu PIS" - podkreślił polityk.
Europoseł PiS przypomniał, że prace nad możliwością sfinansowania inwestycji rząd Prawa i Sprawiedliwości wraz z Januszem Żmurkiewiczem podjął już w 2007 roku. Kiedy do władzy doszła Platforma Obywatelska, jej politycy wskazywali, że "ta inwestycja to fanaberia i nie ma sensu wydawać na nią pieniędzy unijnych".
"Prace zostały wstrzymane na 8lat kiedy do władzy doszedł Tusk i PO. Dysponowali oni również środkami unijnymi, ale władze samorządowe słyszały przez ten czas, zarówno od Tuska, jaki i jego lokalnych polityków, że ta inwestycja to fanaberia i nie ma sensu wydawać na nią pieniędzy unijnych. Gdy wróciliśmy do władzy, rozważane były dwie ścieżki finansowania: środki z budżetu państwa i środki z UE" - przypomniał wiceprezes PiS.
Joachim Brudziński wspomniał, że w inicjatywę budowy tunelu pod Świną zaangażowali się Jarosław Kaczyński, Beata Szydło oraz Andrzej Adamczyk.
"Zdawaliśmy sobie razem z samorządowcami Świnoujścia sprawę, jak ta inwestycja będzie i jest „solą w oku” naszych niemieckich sąsiadów. Wiedzieliśmy, że będą (i były) próby blokowania środków z EU w gabinetach brukselskich urzędników. Dlatego równolegle, Ministerstwo Infrastruktury z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad było gotowe do rozpoczęcia tej inwestycji z wyłącznych środków budżetowych, gdyż taka była decyzja polityczna rządu PiS" - napisał europoseł.
https://polskieradio24.pl/42/273/artykul/3171728,tunelem-w-swinoujsciu-pojedziemy-jeszcze-przed-wakacjami-inwestycja-jest-juz-po-testach
Ostatnie prace przy tunelu
W tym tygodniu przejazd pod Świną z wyspy Uznam na Wolin i z powrotem testowali ratownicy medyczni z pogotowia ratunkowego w Świnoujściu i Międzyzdrojach. Ratownicy sprawdzali m.in. stworzenia w tunelu korytarza życia. Wcześniej podobne przejazdy mieli także kierowcy z Komunikacji Autobusowej w Świnoujściu.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Czytaj także:
Zobacz także: "Promiarze" - reportaż Adama Bogoryja-Zakrzewskiego o budowie tunelu pod Świną w Świnoujściu
PAP/twitter/mc