Polskie produkty na sklepowych półkach. Dobry, świadomy i patriotyczny wybór
Wybieranie polskich produktów żywnościowych to wyraz wsparcia dla rodzimych rolników i przedsiębiorców, zysk dla firm działających w kraju, a także zasilanie lokalnych budżetów. Warto pamiętać, w jaki sposób codziennie decyzje zakupowe wpływają na funkcjonowanie gospodarki oraz pomagają polskiemu rolnictwu.
2023-09-06, 07:00
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa od lat prowadzą kampanię informacyjną "Kupuj świadomie - Produkt polski". "Polskie produkty są smaczne, bezpieczne i doskonale wpisują się w nasze dziedzictwo kulinarne" - przekonują.
Kampania ma na celu m.in. edukację konsumentów, pokazując im, że warto zwracać uwagę na pochodzenie produktów podczas codziennych zakupów i czytać etykiety. Ponadto rolnicy i producenci żywności są informowani o możliwościach i warunkach znakowania wyrobów biało-czerwonym znakiem "Produkt polski".
Jak wskazuje resort, kupowanie polskiej żywności jest dobrym, mądrym, świadomym i patriotycznym wyborem. Poprzez nabywanie polskich produktów, w tym znakomitej żywności, wspiera się naszą gospodarkę i ojczyznę.
Czytaj także w i.pl: Z tych produktów znają nas na całym świecie. Czego wysyłamy za granicę najwięcej?
REKLAMA
Dla siedmiu na dziesięciu rodaków wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi to, że pochodzi on z Polski. Z kolei połowa konsumentów swój patriotyzm manifestuje podczas zakupów w sklepach z artykułami rolno-spożywczymi.
- "Każda polska firma to skarb". Premier o wsparciu PiS dla polskich przedsiębiorców
- Dobra polska żywność. Minister Telus: musimy budować naszą markę
"Kupuj świadomie - Produkt polski"
Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych produkty opatrzone znakiem "Produkt polski" muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie naszego kraju, z tym, że w produktach przetworzonych dopuszcza się użycie importowanych składników (np. przypraw, bakalii) w ilości do 25 proc. masy tych produktów, pod warunkiem że składniki takie nie są wytwarzane w kraju.
Ponadto, jak przekazał sekretarz stanu Rafał Romanowski, z badań rynku wynika, że "Produkt polski" to najbardziej rozpoznawalny znak MRiRW. - "Produkt polski" to bardzo konkretne przesłanie, to marka - podkreślił.
REKLAMA
Jak przypomniał, o sukcesie polskiej żywności może świadczyć to, że sprzedajemy jej za ponad 47 mld euro, przy bardzo korzystnym dodatnim bilansie handlowym, który wynosi ponad 15,5 mld euro. - Konsumenci coraz bardziej doceniają pochodzenie produktów. Zdecydowanie rośnie ich patriotyzm konsumencki - podkreślił wiceminister Rafał Romanowski.
- Warto pamiętać, że z każdej wydanej na taki produkt złotówki ponad 80 proc. wraca do krajowego obiegu gospodarczego - dodał sekretarz stanu, zachęcając do wybierania produktów oznaczonych znakiem "Produkt polski". Przypomniał także, że czas pandemii pokazał wszystkim, jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa żywnościowego, a zwłaszcza jego zapewnienie.
Warto dodać, że za granicą również dba się o promocję produktów charakterystycznych dla danych regionów i pochodzących z lokalnych gospodarstw. Między innymi w sklepach w Portugalii, Grecji, na Węgrzech i we Włoszech funkcjonuje projekt półki, na której dostępne są tylko produkty regionalne.
[ZOBACZ TAKŻE] Minister rolnictwa Robert Telus w Polskim Radiu 24
ng/gov.pl/PR24
REKLAMA
REKLAMA