Ikea i mBank kończą współpracę z Telewizją Republika. W tle bojkot usług i towarów

2024-01-04, 11:59

Ikea i mBank kończą współpracę z Telewizją Republika. W tle bojkot usług i towarów
Ikea i mBank kończą współpracę z telewizją Republika. W tle bojkot usług i towarów. Foto: PAP/Andrzej Jackowski

Telewizja Republika traci reklamodawców. Z emisją reklam wstrzymały się dwie duże firmy: mBank i Ikea. To efekt wypowiedzi Jana Pietrzaka i Marka Króla na antenie wspomnianej stacji. Władze Telewizji Republika podkreślają, że nie zgadzają się z wypowiedziami swoich gości. Czy czeka nas bojkot usług mBanku i towarów Ikea?

Znana z konserwatywnych treści Telewizja Republika ma kłopot. W środę o zakończeniu współpracy ze stacją poinformowała sieć sklepów Ikea. Jak się okazuje, szwedzki gigant nie miał pojęcia, że reklamy pojawiają się w Telewizji Republika.

W środę na oficjalnym koncie mBanku w portalu X pojawiła się informacja, że bank wstrzymuje emisję reklam w stacji. "Nie wspieramy działań tej stacji" - czytamy we wpisie.

Wypowiedzi komentatorów

To efekt wypowiedzi komentatorów w Telewizji Republika. Podczas dyskusji na antenie Jan Pietrzak powiedział, że Niemcy wpychają nam nielegalnie imigrantów. Dodał, że ma tu "okrutny żart z tymi imigrantami" i, że "mamy baraki dla imigrantów, w Auschwitz, Majdanku,Treblince, Stutthofie. Mamy dużo baraków zbudowanych tu przez Niemców".

Redaktor naczelny Telewizji Republika Tomasz Sakiewicz odcinał się od słów Pietrzaka.

W sprawie tej wypowiedzi postępowanie wszczęła jednak Prokuratura Okręgowa w Warszawie. Dochodzenie ma dotyczyć publicznego znieważenia grupy ludności z powodu ich przynależności narodowej i etnicznej. Rzecznik Prokuratury Okręgowej Szymon Banna wyjaśnił, że postępowanie jest prowadzone w sprawie, co oznacza, że nikomu nie przedstawiono zarzutów.

Oliwy do ognia dolała wypowiedź na antenie Marka Króla. Były naczelny tygodnika "Wprost" i były poseł stwierdził m.in., że "pomysł z relokacją jest typowo nazistowskim pomysłem". Dopytywany o imigrantów Król powiedział, że "należy im założyć czipy, tak jak się pieskom zakłada. Tańsze jest, oczywiście, numery na lewej ręce wytatuować i wtedy łatwo się ich znajdzie".

Władze TV Republika reagują

"Głęboko nie zgadzamy się z wypowiedzią red. Marka Króla wygłoszoną na naszej antenie" - napisano na profilu Telewizji Republika na platformie X (dawniej Twitter). "Nie zgadzamy się z wypowiedzią Marka Króla wygłoszoną na naszej antenie" - zaznaczył na X redaktor naczelny Telewizji Republika Tomasz Sakiewicz.

"Nie zgadzam się na cenzurę wolnych mediów!" - napisał Aleksander Wierzejski, pracownik TV Republika. "Pan Marek Król strzelił swoją tezę dosłownie w ostatniej sekundzie rozmowy... a to bardzo doświadczony człowiek. Zastanawiam się, na ile było to spontaniczne, bo nie ma żadnych wątpliwości, że działał na korzyść kartelu medialnego III RP" - dodał w komentarzu.

Wezwanie do bojkotu

Zaraz po ogłoszeniu decyzji Ikea Polska i mBanku na platformie X pojawiły się nawoływania do bojkotu firm, zwłaszcza tej pierwszej. Zachęcali do tego m.in. zwolennicy i politycy PiS. Temat podchwyciły media Tomasza Sakiewicza. - Jak ja nie lubię chodzić do @IKEA - stwierdził Michał Rachoń.

Do bojkotu firmy Ikea wezwał Tomasz Sakiewicz: “Wycofują reklamy, więc bojkotujmy sieć IKEA! Dołącz do naszych dziennikarzy! #wIKEAniekupuję” - napisał na platformie X.

Bojkoty jednak, jak pokazuje praktyka, są kontrskuteczne. W 2014 roku wylewano na ulice piwo Ciechan od Marka Jakubiaka, nawołując do bojkotu. Zaczęło się od wpisu byłego posła na Facebooku, który tak napisał do Dariusza Michalczewskiego, sojusznika osób LGBT: "Życzę ci mamusi z fujarką zamiast piersi, będziesz miał co ssać!".

Na te słowa pierwsza zareagowała warszawska klubokawiarnia "Wrzenie świata", która zapowiedziała bojkot konsumencki piwa z browaru Ciechan. W tym samym roku Jakubiak sprzedał w swoich browarach piwo o wartości 40 mln zł. To był zresztą jeden z jego najlepszych wyników finansowych od lat.

W 2017 roku partia Razem nagłośniła fakt, że wiceprezes producenta popularnej wody Cisowianka wsparł finansowo jedną z organizacji antyaborcyjnych. Zalecono wylewać wodę. Nie zwrócono uwagi, że członek władz firmy produkującej Cisowiankę wsparł organizację swoimi prywatnymi pieniędzmi. Nie wskazano, że zrobił to 3 lata wcześniej, niż zaczął się bojkot. "Nie kupuj Cisowianki" - apelowała partia Razem. Efekt? W 2017 roku Cisowianka sprzedała wodę za prawie 300 mln zł, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej.

TV Republika jest chętnie oglądana

Jak informuje portal Wirtualnemedia.pl w 2022 roku Telewizja Republika zanotowała wzrost przychodów o 10,9 proc. do 19,53 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 228,1 do 33,8 tys. zł. Stacja rentowność osiągnęła dopiero drugi raz w swojej 10-letniej historii. W br. wyniki finansowe nadawcy mogą wzrosnąć wielokrotnie, ponieważ od przerwania emisji TV Info notuje oglądalność ponad 25 razy wyższą niż wcześniej. Od 20 do 28 grudnia średnia widownia minutowa TV Republika wynosiła 168 350 osób, podczas gdy od 1 do 19 grudnia było to 5 806 widzów (dane Nielsen Audience Measurement).

Czytaj też:

PAP/Onet.pl/X/Wirtualnemedia.pl/mn

Polecane

Wróć do strony głównej