Kraków: pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu pod znakiem zapytania. Zapowiedzi złagodzenia przepisów

2024-01-10, 20:37

Kraków: pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu pod znakiem zapytania. Zapowiedzi złagodzenia przepisów
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu pod znakiem zapytania. Foto: Shutterstock/fotohuta

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu stoi pod znakiem zapytania. W Krakowie, po protestach przeciwników, wszyscy kandydaci na prezydenta miasta zapowiadają złagodzenie przepisów.

Grupa mieszkańców przygotowała projekt unieważniający strefę, a jutro Wojewódzki Sąd Administracyjny zbada czy przepisy nie naruszają ustaw i praw konstytucyjnych.

Władze Krakowa zaproponowały już projekt zmiany uchwały. - Zamierzamy wydłużyć etapy wprowadzania zakazu wjazdu do miasta, bo mieszkańcy mogą nie zdążyć wymienić 100 tysięcy pojazdów w ciągu dwóch lat - tłumaczy wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig

Strefa Czystego Transportu

Strefa Czystego Transportu od 1 lipca 2024 r. zakłada zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.

Posłuchaj

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu pod znakiem zapytania (IAR) 0:12
+
Dodaj do playlisty

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy aż do stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Wprowadzony został również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Brak zastosowania się do wymogów SCT będzie traktowany jak wykroczenie drogowe, za które można otrzymać mandat w wysokości 500 złotych.

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki wjazdu dla pojazdów spełniających jedną z poniższych kategorii. Wyłączenia ustawowe: służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna), pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, inne (np. autobus szkolny z wycieczką). Wyłączenia gminne: pojazdy zabytkowe i historyczne – wyłączone z zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli, specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy). Wyłączenia gminne okazjonalne: przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (przepustka do wykorzystania przez 4 dni w roku).

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.

Czytaj także:

dn/IAR


Polecane

Wróć do strony głównej