"Polska potrzebuje dużego lotniska cargo i wojskowego". Poseł PSL o CPK

2024-02-09, 10:07

"Polska potrzebuje dużego lotniska cargo i wojskowego". Poseł PSL o CPK
Władysław Teofil Bartoszewski akcentował, że Polska potrzebuje dużego lotniska cargo i wojskowego. Foto: X/@CPK_pl/ Krzysztof Świeżak/ Polskie Radio

- Część lotniskowa CPK raczej nie budzi zastrzeżeń, Polska potrzebuje dużego lotniska cargo i dużego lotniska wojskowego. Prawdopodobnie byłoby celowym ulokowanie takiego lotniska centralnie - powiedział w Polskim Radiu 24 poseł PSL Władysław Teofil Bartoszewski. Stwierdził też, że "duże zastrzeżenia budzą połączenia kolejowe".

Pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK, Maciej Lasek, przedstawił w Sejmie informację dotyczącą budowy CPK. Wskazywał, że spółka Centralny Port Komunikacyjny wydała 1,2 mln zł na publikacje w zagranicznej prasie, 1,8 mln zł na kampanię outdoorową w Polsce, tyle samo na kampanię w telewizji. Jego zdaniem projekt trzeba urealnić. Jedną z koncepcji jest stworzenie CPK z dipolu Okęcie-Modlin.

Polskie potrzeby infrastrukturalne

Inwestowanie w CPK nie wyklucza rozwijania lotnisk lokalnych - przekonywał w Polskim Radiu 24 poseł PSL-Trzeciej Drogi Władysław Teofil Bartoszewski. - Należy rozwijać lotniska regionalne - podkreślił. 

Jak mówił, część lotniskowa CPK raczej nie budzi zastrzeżeń. - Polska potrzebuje dużego lotniska cargo, którego nie mamy, potrzebuje dużego lotniska wojskowego, bo mamy de facto tylko Jasionkę, która przejęła funkcje militarne. Prawdopodobnie byłoby celowym, by takie lotnisko mieć bardziej centralnie położone - wyjaśniał. 

Stwierdził też, że "duże zastrzeżenia budzą połączenia kolejowe". - Infrastrukturę kolejową należy rozwijać, ale czy to wszystko musi iść centralnie przez Baranów - to jest do sprawdzenia. Niemcy zrobili coś takiego ze swoimi lotniskami, a teraz, po 20 czy 30 latach, uważają, że to nie było dobre rozwiązanie. Trzeba to sprawdzić - mówił Władysław Teofil Bartoszewski. 

[ZOBACZ TAKŻE] Audyt spółki CPK. Napieralski: prokuratura powinna dokładnie sprawdzić, na co szły pieniądze: 

Wniosek posłów PiS

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek wystąpił w czwartek w Sejmie w związku z wnioskiem posłów PiS, którzy zwrócili się do prezesa Rady Ministrów o udzielenie informacji bieżącej "w sprawie przyczyn zatrzymania »Programu inwestycyjnego CPK« i nieudolności lub świadomego sabotażu programu przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego pana Macieja Laska".

Były pełnomocnik rządu ds. CPK i poseł Prawa i Sprawiedliwości, Marcin Horała, w swoim wystąpieniu zarzucił nowej władzy, że wstrzymała inwestycję. Wskazał, że budowa lotniska miała już finansowanie, plan generalny, a także ważną decyzję środowiskową, i podkreślił, że do rozpoczęcia zasadniczych prac budowlanych brakuje jedynie decyzji lokalizacyjnej i formalnego pozwolenia na budowę. Zarzucił nowej władzy, że zablokowała wydanie tych dwóch dokumentów.

Obecny pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK, Maciej Lasek, zapowiedział, że przed podjęciem decyzji o dalszych losach projektu zostanie przeprowadzony szczegółowy audyt. - Stawiamy projekt z głowy na nogi i zabieramy się za dalsze działania - powiedział. Szczegółowy audyt dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego ma być gotowy w ciągu kilku miesięcy.

Czytaj także

Integracja kolei i lotnictwa

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. 

[ZOBACZ TAKŻE] Sprawa CPK. Poseł KO: do budowy megalotniska najpewniej nie dojdzie


Polskie Radio 24, PAP, IAR/ mbl

wmkor

Polecane

Wróć do strony głównej