Przekop Mierzei Wiślanej. NIK donosi do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa

Najwyższa Izba Kontroli złożyła do prokuratury dwa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa w czasie budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Zawiadomienie złożono także do rzecznika dyscypliny finansów publicznych. Dotyczą one przekroczenia uprawnień, naruszenia dyscypliny finansów publicznych i dokonywania wydatków ze środków publicznych bez upoważnienia.

2024-06-24, 12:39

Przekop Mierzei Wiślanej. NIK donosi do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa
Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej otwarto we wrześniu 2022 r.Foto: Polskie Radio

NIK informuje, że jej kontrola wykazała, iż dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni w celu realizacji przekopu, zaciągał zobowiązania przekraczające o 157,7 milionów złotych budżet inwestycji. Ze środków budżetowych dokonywał natomiast wydatków na cele pozaprogramowe, a znaczną część skontrolowanych inwestycji "realizował z naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości".

"Brak uzasadnienia ekonomicznego"

Oprócz tego Najwyższa Izba Kontroli informuje, że minister właściwy do spraw gospodarki morskiej nie ustalił nigdy realnego zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji oraz nie informował Rady Ministrów o wzroście jej kosztów o ponad 100 procent. W ten sposób inwestycja straciła uzasadnienie ekonomiczne.

"Minister sprawując nadzór nad działalnością Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni nie podejmował interwencji mających na celu doprowadzenie do zgodności działań Dyrektora Urzędu z przepisami obowiązującego prawa, świadomie akceptował takie działania uzasadniając to racjonalnością postępowania, a nawet wprowadził Dyrektora Urzędu w błąd" - napisano w komunikacie Najwyższej Izby Kontroli.

Śledztwo i wniosek o ukaranie

W wyniku złożonych przez NIK zawiadomień, Prokuratura Regionalna w Gdańsku wszczęła śledztwo w jednej sprawie. Natomiast rzecznik dyscypliny finansów publicznych wystąpił z wnioskiem o ukaranie odpowiedzialnych do przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

REKLAMA

Kanał Żeglugowy, będący częścią drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, otwarto 17 września 2023 r. Polska, dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną, zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk. Rząd PiS wskazywał wówczas, że przekop zwiększy atrakcyjność gospodarczą województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście, a także innych portów Zalewu Wiślanego.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Czytaj także:

pg,iar,pap

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej