PiS nie chciał ujawnić tej kwoty. Wiadomo, ile kosztowała akcja rozdawania kremówek w WARS-ie
Akcja upamiętnienia rocznicy śmierci Jana Pawła II przez rozdawanie tzw. kremówek papieskich w pociągach PKP od początku budziła kontrowersje. Teraz udało się ustalić, że za blisko 13 tys. kremówek Fundacja PKP zapłaciła 87 tys. zł. Rząd PiS nie chciał ujawnić tej kwoty.
2024-10-04, 15:59
Akcja rozdawania "kremówek papieskich" miała miejsce 2 kwietnia 2023 roku - w 18. rocznicę śmierci Jana Pawła II. W tym dniu pracownicy PKP - konduktorzy i kierownicy pociągów - na marynarkach nosili przypinki w kolorach białym i żółtym (kolory państwa Watykan - przyp. red.), zaś WARS rozdawał pasażerom kremówki - ciastka kojarzące się z Janem Pawłem II.
Kremówki można było otrzymać także na Dworcu Centralnym w Warszawie. Na etykiecie można było znaleźć logo PKP Intercity, WARS oraz Fundacji Grupy PKP, która była oficjalnie organizatorem tej akcji. Kampania właściwie od razu wzbudziła kontrowersje zarówno wśród polityków ówczesnej opozycji, jak i wśród części społeczeństwa.
Pytania o to, kto był pomysłodawcą i ile wydano publicznych pieniędzy na tę akcję, do Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP pełni nadzór nad spółkami skarbu państwa) skierowała posłanka Hanna Gill-Piątek. Nie udało jej się uzyskać odpowiedzi. Poseł PiS i wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki wystosował pismo, w którym wyraził "głębokie ubolewanie", że projekt "stał się pretekstem do ataku politycznego i próby zdyskredytowania inicjatywy uczczenia rocznicy śmierci św. Jana Pawła II", choć jego wymowa - zdaniem polityka - była jasna.
Wiadomo, ile PKP wydały na kremówki
Temat wrócił, kiedy te same informacje chciała uzyskać jedna z pasażerek PKP, która do Fundacji PKP zwróciła się w trybie dostępu do informacji publicznej. Ponieważ fundacja odmówiła odpowiedzi, sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a następnie do Najwyższego Sądu Administracyjnego.
REKLAMA
Być może sprawa ciągnęłaby się dalej, gdyby nie uciął jej resort infrastruktury. We wrześniu - w odpowiedzi na interpelację m.in. posłanki Ewy Kołodziej z Koalicji Obywatelskiej - informację o kosztach akcji ujawnił wiceminister Piotr Malepszak.
"Fundacja Grupy PKP przeznaczyła na akcję, mającą na celu upamiętnienie papieża Jana Pawła II, która to akcja została zorganizowana 2 kwietnia 2023 roku, kwotę 87 073,20 zł. WARS wydał wszystkie kremówki, które zostały wyprodukowane, w liczbie 12 996 sztuk. Z uwagi na fakt, że wszystkie kremówki zostały wydane, brak jest poniesionych kosztów związanych z utylizacją" - podał wiceszef resortu.
Zdaniem Fundacji Grupy PKP akcja miała na celu "upamiętnienie papieża Jana Pawła II w oparciu o cel statutowy w zakresie podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej".
- "Polska jest matką, która wciąż cierpi". Druga pielgrzymka Jana Pawła II do ojczyzny
- Marsze Papieskie w 18. rocznicę śmierci Jana Pawła II [ZAPIS RELACJI]
wp.pl/jmo
REKLAMA