Edukacja włączająca, MEN zapowiada zmiany w szkołach. "To fundament społeczeństwa"

- Edukacja włączająca to fundament sprawiedliwego społeczeństwa - podkreśliła wiceministra edukacji Joanna Mucha.

2025-03-17, 11:30

Edukacja włączająca, MEN zapowiada zmiany w szkołach. "To fundament społeczeństwa"
Joanna Mucha na konferencji ws. inkluzywności w systemie edukacji. Foto: PAP/Leszek Szymański

Joanna Mucha o inkluzywności w polskich szkołach

Wiceministra edukacji Joanna Mucha wzięła udział międzynarodowej konferencji w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Konferencja dotyczyła edukacji włączającej, opartej na inkluzywności. Wydarzenie "Let’s make inclusion happen! Inclusive education for a fair, resilient and competitive EU" rozpoczęło się w poniedziałek w Warszawie.

Wiceszefowa resortu w trakcie swojego wystąpienia powiedziała m.in., że będą "analizować, w jaki sposób systemy edukacyjne odpowiadają na potrzeby zróżnicowanych grup uczniów". - A także zapewniają jednocześnie wysokie standardy jakości, sprawiedliwości. Zastanowimy się, jak te systemy odpowiadają obecnie na potrzeby uczniów ze szczególnym naciskiem na włączanie i równość - doprecyzowała Mucha.

"Edukacja włączająca to fundament"

Czy możemy spodziewać się zatem zmian w polskim systemie edukacji? Według Joanny Muchy "poprzez edukację włączającą będziemy budować bardziej sprawiedliwe i równe społeczeństwo, w którym każdy uczeń ma szansę na sukces". - Edukacja włączająca to fundament sprawiedliwego społeczeństwa, w którym każdy niezależenie od swojego pochodzenia ma możliwość rozwoju i rozkwitania - oceniła.

Wiceministra edukacji powołała się na badania w tym zakresie i podkreśliła, że "edukacja włączająca przynosi korzyści wszystkim uczniom - poprawiając nie tylko ich wyniki w nauce, ale także rozwój osobisty, emocjonalny i społeczny".

REKLAMA

"Uczniowie budują pewność siebie"

- Gdy uczniowie o różnym pochodzeniu i zdolnościach uczą się razem w klasach ogólnodostępnych i otrzymują wsparcie dostosowane do ich indywidualnych potrzeb, częściej nawiązują pozytywne relacje społeczne, budują większą pewność siebie, a także uczą się rozwiązywania problemów - są to kluczowe cechy dla uczenia się przez całe życie, aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie, a także obecności na rynku pracy - zauważyła Joanna Mucha.

Czytaj także:

Przypomnijmy, że w dyskusjach w ramach konferencji biorą udział przedstawiciele ministerstw państw członkowskich, Komisji Europejskiej, eksperci organizacji międzynarodowych (European Agency for Special Needs and Inclusive Education, UNICEF, UNESCO, OECD) oraz kadra pedagogiczna i niepedagogiczna przedszkoli i szkół.

Źródło: PAP/hjzrmb

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej