Kolejna awaria Blika. Tysiące zgłoszeń

Mogą występować problemy z niektórymi funkcjami Blika. Operator systemu płatności zapewnia, że wina leży na zewnątrz i pracuje nad przywróceniem stabilności działania.

2025-11-03, 15:01

Kolejna awaria Blika. Tysiące zgłoszeń
Polski Blik zmaga się z kolejną awarią w ciągi kilku dni. Foto: Deposit/East News

Blik celem ataku hakerów. Drugi raz w ciągu kilku dni

"Obecnie obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS, który może powodować czasowe problemy z realizacją płatności BLIKIEM. Trwają prace nad przywróceniem płynności działania" - napisał w mediach społecznościowych Blik o godzinie 14.18. 

To druga awaria Blika w ciągu kilku dni. Do poprzedniej doszło w sobotę 1 listopada, ale wówczas została ona szybko usunięta. Tym razem doniesienia o problemach z polskim systemem płatności sypią się lawinowo - strona Downdetector odnotowała ponad 6 tysięcy zgłoszeń między 13.30 a 14.30.

Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski informował wówczas, że od wczesnych godzin porannych obserwowane są zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową - dodawał.

Atak DDos na polski system płatności. Na czym polega taki działanie hakerów?

Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku 18,5 miliona aktywnych użytkowników wykonało 2,4 mld transakcji wartych ponad 347,3 mld zł.

Czytaj także: 

Źródła: Polskie Radio/PAP/mbl

Polecane

Wróć do strony głównej