more_horiz
Wiadomości

Budowa zapory na granicy z Białorusią. Zobacz, jak mają przebiegać poszczególne etapy prac

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2022 17:12
- Perymetrię zastosujemy na 202 kilometrach granicy z Białorusią - poinformował pełnomocnik ds. budowy zapory Marek Chodkiewicz. Urządzenia takie jak kamery i czujniki ruchu znajdą się zatem także tam, gdzie nie będzie bariery fizycznej.
Budowa zapory na granicy z Białorusią w okolicach miejscowości Tołcze
Budowa zapory na granicy z Białorusią w okolicach miejscowości TołczeFoto: PAP/Artur Reszko

Budowa zapory na granicy z Białorusią ruszyła we wtorek. Prace, na które zakontraktowano 644 mln zł, odbywają się na czterech odcinkach wzdłuż granicy. W Siedlcach trwa równolegle produkcja przęseł, czyli podstawowych elementów zapory, której koszt wynosi 589 mln złotych. Konstrukcja stanie na 186 km granicy i będzie mieć 5,5 metrów wysokości.

Kolejnym etapem tej inwestycji jest wybór firmy, która wykona barierę elektroniczną. W czwartek obradował nad tym zespół ds. przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej. Pełnomocnik ds. budowy przekazał po obradach, że decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. - Są jeszcze pewne rzeczy do ustalenia - dodał.

Chodkiewicz poinformował jednocześnie, że perymetria zostanie zastosowana na 202 km granicy i obejmie również teren, na którym nie stanie bariera fizyczna. Wstępnie bariera elektroniczna miała zabezpieczyć odcinek o kilkadziesiąt kilometrów krótszy i wtedy jej koszt szacowano na 115 mln zł. Ostatecznie koszt będzie znany po wyborze wykonawcy.

Priorytetem jest środowisko

Rzecznik Straży Granicznej porucznik Anna Michalska mówiła natomiast, że miejsca, w których trwają prace budowlane, ochrania więcej funkcjonariuszy, policjantów i żołnierzy. Na czas prac zdejmowany jest drut kolczasty, w nocy jest z powrotem zakładany. Miejsca te są szczególnie monitorowane przez drony i inne systemy obserwacji. Prace w Tołczach polegają na przygotowaniu miejsc, w których zostaną umieszczone pale, a w następnej kolejności przęsła. 

Porucznik Michalska zaznaczyła, że prace budowlane - poza miejscami, gdzie jest więcej ciężkiego sprzętu - będą odbywały się w pasie drogi przygranicznej o szerokości ośmiu metrów. Tyle potrzeba na budowę bariery. Pas drogi granicznej jest w większości niezalesiony, ale na pewno trzeba będzie wyciąć niektóre drzewa. Dodała, że Straży Granicznej bardzo zależy, aby ingerencja w środowisko była jak najmniejsza. Na całej długości zapory przewidziane są 22 pięciometrowe bramki dla zwierząt.

Ma być gotowa w czerwcu

Zapora na granicy z Białorusią ma być gotowa w czerwcu tego roku. Rozpoczęte we wtorek prace wykonują firmy Budimex oraz konsorcjum Unibepu i spółki zależnej Budrex. Przęsła wykonuje konsorcjum trzech firm: Polimex-Mostostal, Mostostal Siedlce i Węglokoks. Wartość umów z tymi firmami to razem 1 mld 233 mln zł. Cała inwestycja ma kosztować 1,6 mld zł.

Zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej inwestycja jest celem publicznym. Nie są do niej stosowane przepisy odrębne, w tym m.in. prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska. Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje CBA. Niejawne są informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny Straży Granicznej.

W ramach Programu modernizacji służb mundurowych na lata 2022-2025 Straż Graniczna planuje zbudowanie bariery elektronicznej na całej lądowej zewnętrznej granicy UE: z Rosją, Białorusią i Ukrainą.


Posłuchaj
00:18 Michalska.mp3 Porucznika Anna Michalska powiedziała, że budowa zapory trwa jednocześnie na czterech odcinkach (IAR)

Czytaj więcej: 

Zobacz także: Wojciech Skurkiewicz w "Salonie politycznym Trójki"

kmp

Zobacz także

Zobacz także