Przekop Mierzei Wiślanej. Ekspert PAN zapewnia: plaże nie są zagrożone wymywaniem piasku

2022-09-17, 06:00

Przekop Mierzei Wiślanej. Ekspert PAN zapewnia: plaże nie są zagrożone wymywaniem piasku
Eksperci IBW PAN podkreślają, że miejsce, w którym wykonano przekop Mierzei Wiślanej, zostało precyzyjnie wybrane. Foto: KK/ PR

Wokół przekopu Mierzei Wiślanej pojawiało się wiele pytań o skutki tej inwestycji dla przyrody. Podnosiły się głosy, że budowa nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga spowoduje wymywanie piasku czy zwiększy falowanie w rejonie wejścia do i wyjścia ze śluzy. Sprawdziliśmy, jak planowano prace i przygotowywano inwestycję.

  • Przekop Mierzei Wiślanej skróci drogę wodną niezbędną do pokonania między portami w Gdańsku i w Elblągu
  • Pozwoli też na swobodne przechodzenie przez Zalew Wiślany, bez konieczności korzystania z wód terytorialnych Rosji i Cieśniny Piławskiej
  • Budowa przekopu Mierzei Wiślanej trwała od października 2019 roku do września tego roku
  • Przed przystąpieniem do prac starannie wybrano miejsce prowadzenia robót - mówi portalowi PolskieRadio24.pl wiceszef IBW PAN

Cała inwestycja została dokładnie przygotowana i przeanalizowana w Laboratorium Hydrologicznym Instytutu Budownictwa Wodnego PAN. - Najtrudniejsze i najważniejsze było wybranie miejsca, w którym ten przekop powinien się znajdować - powiedział portalowi PolskieRadio24.pl Piotr Smytkiewicz, zastępca dyrektora IBW PAN. Jak mówił ekspert, nowy kanał żeglugowy musiał stanąć w miejscu, gdzie transport osadów jest najmniejszy. Wskazanie właściwej lokalizacji było ważne, dzięki temu bowiem erozja i akumulacja, jako procesy niepożądane, albo nie wystąpią, albo będą minimalne.

Motor gospodarczy dla całego regionu

Całkowita długość toru wodnego z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, z czego samo przejście przez Zalew to nieco ponad 10 kilometrów, kolejne 10 km to szlak żeglugowy na rzece Elbląg, pozostałe ok. 2,5 km to zaś odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Pozostałe elementy inwestycji - między innymi pogłębienie drogi wodnej do 5 metrów, budowa mostu w Nowakowie i pogłębienie rzeki Elbląg - mają zostać zakończone w przyszłym roku. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej do Elbląga przez Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długości do 180 metrów, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra.

Przekop Mierzei Wiślanej. ZOBACZ: tak planowano inwestycję


Czytaj także:

Przekop Mierzei Wiślanej zostanie oddany do użytku 17 września (PAP) Przekop Mierzei Wiślanej zostanie oddany do użytku 17 września (PAP)

"Każda inwestycja zwiększająca możliwości rozwojowe Polski jest potrzebna". Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej - zobacz nagranie

PolskieRadio24.pl, IAR, PAP/ PK, mbl

Polecane

Wróć do strony głównej