Użycie sygnałów radio-stop na kolei. Wiceminister infrastruktury: to prawdopodobnie nieodpowiedzialne wybryki
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w Programie 1 Polskiego Radia zwrócił uwagę, że niedawne nieuprawnione użycie sygnałów radio-stop to prawdopodobnie jedynie nieodpowiedzialne wybryki, ale sprawę muszą zbadać odpowiednie służby.
2023-08-31, 08:40
Wiceminister Andrzej Bittel zaznaczył, że nietypowe wydarzenia pomagają jedynie zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów i towarów przewożonych koleją. Takie incydenty nie wpływają również znacząco na połączenia kolejowe, bo kolejarze sprawnie radzą sobie z identyfikacją nieuprawnionego zatrzymania pociągu.
"Mamy najbardziej bezpieczną kolej"
- Z każdego wydarzenia jest wyciągany wniosek, który powoduje, że mamy najbardziej bezpieczną kolej. Na ten temat mówią wskaźniki prezentowane corocznie przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, które są najniższe od lat - mówił Andrzej Bittel.
Posłuchaj
Wiceminister infrastruktury zapewnił, że w ramach realizacji inwestycji kolejowych system komunikacji jest nieustająco modernizowany głównie poprzez digitalizację. - Takie działania związane ze zmianą systemów analogowych na te nowocześniejsze podejmujemy. Ten proces trwa, a teraz ta sytuacja będzie wzmocniona, przyspieszona - podkreślił wiceminister infrastruktury.
Posłuchaj
Andrzej Bittel wyjaśnił, że system radio-stop został wdrożony na kolei, by zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom, które mogą wystąpić, kiedy nie ma możliwości skontaktowania się bezpośrednio z obsługą pociągu. Do tej pory system ten zapobiegł przynajmniej kilkudziesięciu groźnym zdarzeniom.
REKLAMA
Zobacz także w TVP Info: Zatrzymał pociągi na Podlasiu? Policjant z zarzutami ws. sygnału radio-stop
W ostatnich dniach na kolei doszło do kilkukrotnego nieuprawnionego użycia sygnału radio-stop, który automatycznie zatrzymuje wszystkie pociągi na niewielkim obszarze. Sprawę wyjaśniają odpowiednie służby, a ich działania mają wyjaśnić, czy nieuprawnione użycie sygnału radio-stop to sabotaż czy jedynie wybryk. Do tej pory w tej sprawie zatrzymano dwie osoby.
- Incydenty na kolei. Żaryn: nie ma informacji, że wynikają wprost z działań rosyjskich
- Kolejny sabotaż na kolei? Wyjaśniamy jak działa system radio-stop, który zatrzymał pociąg
- Próba sparaliżowania kolei na Pomorzu. ABW prowadzi czynności wyjaśniające
Zobacz także: Marek Ast w Programie 1 Polskiego Radia
IAR/nt
REKLAMA
REKLAMA