Likwidacja poszczególnych spółek mediów publicznych. Wiceszef MS: wnioski znajdują się w sądzie
- Wnioski o likwidację poszczególnych spółek medialnych znajdują się w sądzie - powiedział wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha. Dodał, że zakłada zarejestrowanie tych wniosków w niedługim czasie i rozpoczęcie etapu "uzdrawiania sytuacji na polskim rynku medialnym".
2024-01-05, 15:05
Podczas konferencji prasowej w Toruniu wiceminister Myrcha wskazał, że w 2016 roku została powołana Rada Mediów Narodowych - jak mówił - "ciało, które przywłaszczyło sobie kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji". Przypomniał, że potwierdziło to później orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego.
- Korzystając z sytuacji, że Sejm (większość sejmowa), Senat i prezydent byli z jednego obozu politycznego w ekspresowym tempie dokonano zmian ustawowych w mediach publicznych, które wepchnęły je w partyjną propagandę - powiedział Myrcha w odpowiedzi na pytanie dotyczące wyłączenia sygnału TVP Info oraz rozgłośni regionalnych TVP w grudniu 2023 roku.
W jego ocenie te zmiany w przepisach - coś, co było być może literalnie zgodne z prawem, było "wbrew duchowi konstytucji". - Konsekwencje tego widzieliśmy w kolejnych latach. Dzisiaj podejmowane są działania, które są po prostu prawnie możliwe - podkreślił wiceszef MS.
Spór wokół mediów publicznych
Ostatnie dni 2023 roku zdominowały wydarzenia związane ze sporem wokół mediów publicznych, zapoczątkowane podjętą przez Sejm uchwałą ws. przywrócenia ładu prawnego oraz bezstronności i rzetelności mediów publicznych, oraz PAP, w której wezwano Skarb Państwa do działań naprawczych. Po tym szef MKiDN Bartłomiej Sienkiewicz zadecydował o odwołaniu dotychczasowych i powołaniu nowych rad nadzorczych TVP, Polskiego Radia i PAP, które zmieniły zarządy spółek.
REKLAMA
Decyzja spotkała się z krytyką ze strony polityków PiS, którzy ocenili, że była bezprawna. Z kolei prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę okołobudżetową, w której zapisane były 3 mld zł na media publiczne w 2024 r., wskazując, że "nie może być na to zgody wobec rażącego łamania konstytucji i zasad demokratycznego państwa prawa". W związku z decyzją prezydenta o wstrzymaniu finansowania mediów publicznych minister kultury podjął decyzję o postawieniu w stan likwidacji TVP, PR i PAP, a później także 17 spółek regionalnych rozgłośni Polskiego Radia.
Myrcha powiedział, że wnioski o likwidację poszczególnych spółek medialnych znajdują się w sądzie. - Zakładam, że niedługo zostaną zarejestrowane i będzie trwał kolejny etap - uzdrawiania sytuacji na polskim rynku medialnym - dodał.
Zakotwiczenie mediów publicznych
Wskazał, że media publiczne "są konieczne" i mają swoje "zakotwiczenie" w konstytucji, ale w jego ocenie to, w jakiej formie państwo będzie realizowało misję mediów publicznych, jest "rzeczą wtórną". - Żadna spółka, w tym spółka medialna, nie ma gwarancji nieśmiertelności, zwłaszcza gdy jest głęboko skażona organizacyjnie, a jak się okazuje ostatnio także pozbawiona finansowania - dodał wiceszef MS.
Wiceszef MS pytany był także o prace jego resortu dotyczące projektów ustaw ws. wymiaru sprawiedliwości.
REKLAMA
- Pracujemy dość intensywnie nad pierwszymi rozwiązaniami dotyczącymi Krajowej Rady Sądownictwa i kilku innych palących tematów - wskazał Myrcha.
Decyzję o postawieniu w stan likwidacji spółek medialnych skrytykował ponownie w czwartek przewodniczący KRRiT Maciej Świrski, oceniając, że była nielegalna. - Oświadczam, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji niezmiennie stoi na stanowisku rażącej niezgodności z prawem uchwał podjętych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bartłomieja Sienkiewicza w kwestii rozwiązania i postawienia w stan likwidacji spółek mediów publicznych, a zatem ich bezskuteczności - podkreślono w oświadczeniu Świrskiego.
- Szef MKiDN: podjąłem decyzję o likwidacji 17 spółek regionalnych rozgłośni Polskiego Radia
- Zmiany w mediach publicznych. Nowe władze TVP, PAP i Polskiego Radia
- Likwidator Polskiego Radia w liście do pracowników: z punktu widzenia radiowej codzienności nic się nie zmienia
PAP,pkur
REKLAMA
REKLAMA