Protesty pogrążają francuską kolej. Gigantyczna strata przewoźnika

Ponad 600 mln euro strat od poniosły od 5 grudnia koleje państwowe SNCF z powodu trwającego strajku przeciwko reformie emerytalnej we Francji - poinformował prezes firmy Jean-Pierre Farandou. W nagraniu do pracowników wezwał do przerwania protestu.

2020-01-06, 17:12

Protesty pogrążają francuską kolej. Gigantyczna strata przewoźnika
Pracownik francuskich kolei podczas akcji strajkowej na paryskiej stacji Gare de Bercy. Foto: shutterstock/Alexandros Michailidis

- Straciliśmy około 600 milionów euro, nie licząc rekompensat dla podróżnych i spedytorów - powiedział Farandou w nagraniu wideo skierowanym do pracowników SNCF. Firma jest jednym z największych pracodawców w kraju, zatrudniającym około 150 tys. osób.

SNCF szacuje wysokość utraconych zysków na około 20 mln euro za każdy dzień strajku. Dodatkowo firma będzie musiała wypłacić różnego rodzaju rekompensaty podróżnym i władzom subsydiującym lokalne połączenia, a także ponieść koszty generowane przez transport zastępczy, który został uruchomiony dla podróżnych w czasie strajku.

Ogromne długi

Powiązany Artykuł

francja protest 1200 shutt.jpg
Masowe protesty we Francji. W Paryżu policja użyła wobec demonstrantów gazu łzawiącego

W 2018 roku strajki kosztowały firmę około 890 mln euro, pogarszając jej sytuację finansową. Dług SNCF sięga obecnie ponad 55 mld euro. Dla porównania dług publiczny Francji w trzecim kwartale 2019 roku wyniósł 2415,1 mld euro, co stanowi 100,4 proc. PKB według kryteriów z Maastricht.

Państwo francuskie zamierza przejąć część długu francuskiego przewoźnika. W 2020 r., aby sfinansować potrzeby budżetowe SNCF oraz innych publicznych podmiotów, wyemituje 205 mld euro długu średnio- i długoterminowego.

REKLAMA

Apel prezesa

- Ten strajk poważnie zakłóca życie Francuzów, wpływa na gospodarkę naszego kraju i szkodzi naszemu biznesowi - podkreślał w nagraniu Farandou, który pełni funkcję prezesa firmy od listopada 2019 roku.

- Szanuję argumenty strajkujących – mówił, dziękując tym, którzy pracują mimo strajku. - Chciałbym jednak, aby wszyscy byli świadomi korzyści wiążących się z przejściem z obecnego systemu emerytalnego na nowy, zreformowany system – podkreślił.
- Przypominam, że nowy system nie dotyczy 58 proc. pracowników kolei, w tym trzech na czterech maszynistów. Chciałbym przypomnieć, że w przypadku etatowych pracowników kolei przejście będzie bardzo stopniowe, a metody obliczania ich emerytur dadzą wynik bardzo zbliżony do obecnego systemu – podkreślał Farandou.

Powiązany Artykuł

tgv francja free1200.jpg
Francja stanęła. Nie działa transport, nie pracują m.in. nauczyciele i lekarze

Koszt emerytur wypłacanych pracownikom SNCF to około 3,5 mld euro rocznie.

Rewizja planu naprawczego

Przed strajkiem w 2019 roku obroty firmy wzrosły o około 2,2 proc., a według siedmioletniego planu naprawczego zysk operacyjny w kolejnych latach miał wzrosnąć o 60 proc. W kolejnych latach SNCF planuje duże inwestycje w wysokości około 80 mld euro, ma jednak stopniowo zmniejszyć swój dług do 25 mld euro.

REKLAMA

Oczekuje się, że trwający od miesiąca strajk wymusi korektę planu oddłużania firmy.

fc

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej