"Magiczna podróż po wędrujących obrazach". Minister kultury chwali polską wystawę na weneckim Biennale
Wystawa romskiej artystki Małgorzaty Mirgi-Tas w Pawilonie Polskim weneckiego Biennale 2022 to "opowieść o nieustannej wędrówce obrazów i wzajemnych wpływach pomiędzy kulturą romską, polską i europejską" - ocenił wicepremier i minister kultury Piotr Gliński w liście odczytanym z okazji otwarcia ekspozycji. "Jest ona próbą poszerzenia europejskiej historii sztuki o przedstawienie kultury romskiej" - zaakcentował prof. Gliński.
2022-04-21, 18:48
"Dokładnie sto lat po tym jak Aby Warburg rzucił nowe światło na freski znajdujące się w Sali Miesięcy w Palazzo Schifanoia, Małgorzata Mirga-Tas zabiera nas w magiczną podróż po wędrujących obrazach przeczarowujących świat" - napisał wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego w liście odczytanym przez wiceminister Wandę Zwinogrodzką podczas czwartkowego otwarcia Pawilonu Polskiego na weneckim Biennale Sztuki 2022.
Jak zaznaczono na stronie resortu, gdzie cytowano list, po raz pierwszy w ponad 120-letniej historii weneckiego Biennale polski pawilon narodowy reprezentuje romska artystka. Wicepremier podkreślił w liście, że instalacja "Przeczarowując świat" łączy świat uniwersalnych idei z bardzo osobistą narracją artystki, nawiązującą do jej najbliższego otoczenia.
"Powstaje opowieść o nieustannej wędrówce obrazów i wzajemnych wpływach pomiędzy kulturą romską, polską i europejską. Jest ona próbą poszerzenia europejskiej historii sztuki o przedstawienie kultury romskiej" - zaakcentował prof. Gliński.
Zaproszenie ministra kultury
Minister kultury przypomniał także, że polscy artyści prezentują swoje prace w ramach Biennale od 1897 r., a Polska ma własny Pawilon w Wenecji od 1932 r.
REKLAMA
Dziękując wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tegorocznej wystawy: artystce Małgorzacie Mirdze-Tas, kuratorom Joannie Warszy i Wojciechowi Szymańskiemu i Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki za opiekę merytoryczną nad projektem, wicepremier zaprosił zwiedzających do "indywidualnego doświadczenia piękna wystawy".
12 odniesień do tajemniczych fresków
Ekspozycja to 12 wielkoformatowych tkanin, które opisano jako "próbę odnalezienia miejsca romskiej społeczności w europejskiej historii sztuki". Monumentalne tkaniny nawiązują do cyklu fresków z renesansowego Palazzo Schifanoia w mieście Ferrara we włoskim regionie Emilia-Romania. Jest to jeden z najbardziej tajemniczych budynków architektury europejskiej, co podkreśla także jego nazwa, pochodząca od włoskiego wyrażenia: "ucieczka od nudy".
Autorka wystawy w Pawilonie Polskim przedstawia własną wersję wyjątkowego pałacowego wnętrza tworząc magiczny świat, który nawiązuje do hasła całego Biennale. Brzmi ono "The Dreams of Milk" ("Mleko snów") i zostało zaczerpnięte z książki Leonory Carrington, surrealistycznej malarki i pisarki.
Podczas tegorocznego Biennale 213 artystów z 58 krajów zaprezentuje swoje prace w weneckim Giardini i Arsenale. 80 narodowych pawilonów przygotowało własne ekspozycje.
REKLAMA
Czytaj także:
- "Wspaniałe i bardzo ważne". Piotr Gliński o wystawach w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie
- Rosja blokuje remont cmentarza w Katyniu i budowę pomnika katastrofy smoleńskiej. Gliński: stosują metodę "spychologii"
- Ważna wystawa przed warszawską Kordegardą
mbl
REKLAMA