"Nie może się z nimi równać żaden myśliwiec". Drapieżniki F-22 Raptor wkrótce w Polsce. Co o nich wiadomo?
Do Polski zawita wkrótce sześć samolotów F-22 Raptor, uważanych za najskuteczniejsze, ale i najdroższe obecnie myśliwce świata. Są one w stanie prowadzić działania nad terytorium przeciwnika, osłaniając inne środki dominacji powietrznej. - Nie może się z nim równać żaden znany lub projektowany myśliwiec – przekazuje w swoim komunikacie dowództwo sił powietrznych USA w Europie i Afryce.
2022-07-28, 13:00
Powietrzne drapieżniki
F-22 jest samolotem dominacji powietrznej piątej generacji, może jednak atakować cele naziemne, a także, co podkreślają media specjalistyczne, uczestniczyć w walce elektronicznej i prowadzić elektroniczny nasłuch.
Dowództwo Sił Powietrznych USA w Europie i Afryce podało w środę, że sześć amerykańskich myśliwców F-22 Raptor, z przystankiem w bazie RAF w Lakenheath w Wielkiej Brytanii, zmierza do bazy w Łasku w ramach misji osłony powietrznej NATO Air Shielding, która ma tworzyć "niemal nieprzerwaną tarczę od Bałtyku po Morze Czarne". Przypomniało przy okazji, że F-22 nie ma sobie równych wśród maszyn tej klasy. Myśliwce, które zmierzają do Polski, należą do 90. eskadry myśliwców stacjonującej w bazie Elmendorf-Richardson na Alasce i będą wspierać NATO Air Shielding jako 90. Eskadra Myśliwców Ekspedycyjnych.
- Misja NATO Air Shielding integruje sojusznicze jednostki obrony powietrznej i przeciwrakietowej w spójny system pod dowództwem i kontrolą NATO. Utworzy niemal nieprzerwaną tarczę od Bałtyku do Morza Czarnego, zapewniając członkom NATO lepszą ochronę terytorium, ludności i sił Sojuszu przed zagrożeniem powietrznym i rakietowym - wyjaśniono.
REKLAMA
Co potrafi F-22 Raptor?
F-22 Raptor to myśliwiec piątej generacji, wykonany w technologii stealth, utrudniającej jego wykrycie przez radary przeciwnika. Jest to zwrotny, niezwykle szybki samolot, wznoszący się na bardzo wysoki pułap.
WIDEO: DVIDS. Pionowy start myśliwca F-22 Raptor podczas pokazów lotniczych
Efekt supercruise
Jego prędkość maksymalna nieoficjalnie oceniana jest na 2,4 Ma (1 Ma, mach = 340 m/s = 1224 km/h). Wedle oficjalnych danych to 1,5 Ma bez użycia dopalaczy, co znacznie oszczędza zużycie paliwa, a 1,8 Ma po ich włączeniu.
REKLAMA
Przy projektowaniu maszyny głównym założeniami były oprócz trybu stealth tzw. tryb supercruise – czyli możliwość przekraczania prędkości dźwięku bez włączania dopalaczy, a także wysoka manewrowość.
Maksymalny pułap wzniesienia się tej maszyny oceniany jest na 15-20 kilometrów. Zasięg bojowy wynosić ma około 3 tysięcy kilometrów (z dwoma zewnętrznymi zbiornikami paliwa). Możliwe jest zasilanie paliwem w powietrzu.
Jak podaje Lockeed Martin, długość samolotu wynosi 19 metrów, wysokość 5 metrów, rozpiętość skrzydeł 14 metrów, a ich powierzchnia nośna 78 metrów kwadratowych.
Samolot napędzają podwójne silniki dwuprzepływowe Pratt & Whittney.
REKLAMA
Siły powietrzne USA określają koszt jednostkowy maszyny na 143 mln dolarów (wedle mediów może to być nawet 180-190 mln dolarów). Jest uważany za najdroższy myśliwiec świata.
Na uzbrojeniu samolotu składają się między innymi:
- działo M6 Vulcan w kadłubie samolotu z 480 nabojami
- rakiety powietrze-powietrze
REKLAMA
sześć AIM-120C AMRAAM
dwie AIM-9 Sidewinder
- potencjalnie rakiety powietrze-ziemia
Według mediów na wyposażenie mogą wchodzić potencjalnie także:
REKLAMA
- GBU-39 (bomby szybujące o małej średnicy
Mowa jest także o innym potencjalnym uzbrojeniu. Dodatkowym wyposażeniem jest radar o zasięgu 200-240 km.
Zwrotność samolotu gwarantuje jego opływowy kształt, użyte materiały, a także fakt, że uzbrojenie może schować się w komorach we wnętrzu maszyny. Możliwe jest także umieszczenie określonego typu uzbrojenia na zewnątrz na podwieszeniach.
Produkcja samolotu
Prace nad samolotem zaczęły się jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku. Maszyna miała zapewnić Stanom Zjednoczonym przewagę w powietrzu w rywalizacji ze Związkiem Radzieckim. Ostatecznie F-22 do służby weszły w 2005 roku.
REKLAMA
Głównym producentem jest Lockheed Martin, który odpowiada za budowę płatowca oraz uzbrojenie, natomiast Boeing dostarczał awionikę, skrzydła, tylną część kadłuba. Producentem silnika jest Pratt & Whittney.
Obecnie samolot nie jest on już produkowany - produkcję zakończono w 2011 roku, ostatni samolot wszedł do służby w 2012 roku. Kupnem maszyny zainteresowana była Japonia, jednak ostatecznie rozpoczęła samodzielne prace nad myśliwcem piątej generacji.
W listopadzie ubiegłego roku Pentagon przyznał firmie Lockheed Martin kontrakt na modernizacje floty, zapewne wszystkich będących w służbie około 180 myśliwców piątej generacji F-22.
Media spekulowały na temat nowej lustrzano-chromowanej powłoki samolotu, także pisały o możliwościach wzmocnienia m.in. zdolności walki elektronicznej F-22.
REKLAMA
Stany Zjednoczone prowadzą obecnie prace nad rozwojem samolotu szóstej generacji w ramach programu NGAD (ang. Next Generation Air Dominance).
***
***
Zebrała Agnieszka Marcela Kamińska/PolskieRadio24.pl
REKLAMA
***
Na podstawie: Af.mil/DVIDS/Lockheed Martin/Aviationist/IAR/PAP/US Congress Papers/Wikpedia/inne
REKLAMA