To mógł być największy gad morski w historii. Żył ponad 200 mln lat temu

2024-04-18, 16:12

To mógł być największy gad morski w historii. Żył ponad 200 mln lat temu
Zdaniem naukowców znalezione szczątki należały do największego gada morskiego w historii . Foto: X - Dean_R_Lomax

To mógł być największy wodny gad w historii. Do takiego wniosku doszli naukowcy, którzy przebadali znalezione przez 11-latkę szczątki. Zwierzę, zdaniem badaczy, żyło na Ziemi ponad 200 mln lat temu.

Po ośmiu latach badań naukowcy opisali znalezione na plaży skamieliny. Ich zdaniem szczątki należą do nieznanego dotąd gatunku, który nazwano Ichthyotitan severnensis, co oznacza "olbrzymia jaszczurka rybna z Severn".

Żyjące ponad 200 mln lat temu zwierzę mogło być największym wodnym gadem w historii.

- Ten olbrzym prawdopodobnie reprezentuje największego formalnie opisanego gada morskiego - powiedział dr Dean Lomax, paleontolog z Uniwersytetu w Bristolu i współautor badań, cytowany przez "The Guardian".

Odkrycie naukowców. "Morski gad przemierzał wody ponad 200 mln lat temu"

Zdaniem badaczy gad żył obok dinozaurów i przemierzał wody około 202 miliony lat temu. Osiągał on długość ponad dwóch autobusów.

Jednak autor badania uważa, że w ocenianiu znaleziska należy być ostrożnym. Chociaż wszystko wskazuje, że szczątki należały do największego w historii gada, to dopiero zebranie innych części, umożliwiających złożenie pełnej czaszki, pozwoli na potwierdzenie tych przypuszczeń.

Dr Dean Lomax w magazynie "Plos One" opisał odkrycie 11-latki. Wspólnie ze swoim ojcem, na plaży w Blue Anchor w maju 2020 roku, znalazła ona kawałek kości czaszki.

Później okazało się, że kość należała do tego samego gatunku, co fragment czaszki odkryty przez pracownika muzeum Paula de la Salle, który znalazł skamielinę na plaży w Somerset. Podczas analizy eksperci stwierdzili, że w obu przypadkach należy mówić o tym samym, lecz jeszcze nieopisanym stworzeniu.

- Kiedy mój zespół opisał pierwszy okaz w 2018 roku, wykazał on niezwykłe cechy, które sugerowały, że może reprezentować coś nowego. Nie nadawaliśmy mu jednak nazwy, uznając, że skamieniałość jest niekompletna i częściowo zniszczona - przyznał Lomax.

- Posiadanie dwóch przykładów tej samej kości o tych samych unikalnych cechach, z tej samej strefy czasowej, potwierdza naszą identyfikację czegoś całkiem nowego - wyjaśnił.

Polsatnews.pl, bartos/wmkor