Zaskakujące odkrycie naukowców z USA. Bakteria, która może leczyć rany

2024-08-07, 07:58

Zaskakujące odkrycie naukowców z USA. Bakteria, która może leczyć rany
Naukowcy z USA odkryli bakterię, która może pomóc w gojeniu ran . Foto: Matej Kastelic/Shutterstock

Biolodzy ze Stanów Zjednoczonych odkryli bakterię, która może leczyć rany. Według naukowców jednym z zastosowań Alcaligenes faecalis będzie pomoc cukrzykom w gojeniu się owrzodzeń.

Dr Lindsay Kalan, wcześniej związana z laboratorium Elizabeth Grice na Uniwersytecie Pensylwanii, odkryła niezwykłe właściwości bakterii Alcaligenes faecalis.

Podczas badań nad mikrobiomem ran cukrzycowych zauważyła, że urazy skolonizowane przez ten mikroorganizm goiły się szybciej. Wyniki jej badań zostały opublikowane w czasopiśmie "Science Advances".

Ellen White i jej zespół z Uniwersytetu Pensylwanii zastosowali bakterie Alcaligenes faecalis na ranach myszy z cukrzycą oraz na próbkach skóry osób cierpiących na tę chorobę.

Odkrycie naukowców. Bakterie pomogą w gojeniu ran

W obu przypadkach - zarówno na ranach myszy, jak i ludzkiej skórze - zaobserwowano w porównaniu z grupą kontrolną zwiększoną produkcję keratynocytów, czyli komórek skóry odpowiedzialnych za gojenie ran.

Dodatkowo, komórki te poruszały się szybciej.

Badania wykazały, że bakteria obniża poziom metaloproteinaz macierzy (MMP). To specyficzne enzymy, które hamują prawidłowe gojenie się ran. Poziomy MMP są wyższe u osób z cukrzycą, dlatego dzięki przywróceniu ich równowagi Alcaligenes faecalis może przywrócić zdolność ran cukrzycowych do gojenia się.

Onet, bartos