W 12 minut do prędkości dźwięku. To ma być nowy samolot pasażerski
To ma być najszybszy samolot pasażerski - maszyna firmy Boom odbyła właśnie pierwszy lot naddźwiękowy w ramach nowego projektu. Właściciel firmy uważa, że do końca dekady przesiądziemy się do takich samolotów. Będziemy latać szybciej, taniej i bardziej ekologicznie.
2025-01-29, 14:34
Potencjalny następca Concorde'a, samolot o nazwie Overture to projekt prywatnej firmy amerykańskiej Boom. Demonstrator, czyli maszyna testowa o nazwie XB1 w skali jednej trzeciej, pokonała barierę dźwięku po raz pierwszy 28 stycznia podczas testów nad pustynią Mojave w Kalifornii. Przekroczyła ją w ciągu 12 minut. Główny pilot doświadczalny Boom, Tristan "Geppetto" Brandenburg, przyspieszył w tym czasie do 1,122 Macha. Cały lot trwał 34 minuty.
Jak mówią szefowie Boom, to pierwszy ponadźwiekowy samolot, opracowywany bez udziału jakiegokolwiek rządu.
CNN zauważa, że transmisja na żywo dokumentowała historyczny moment powstania "pierwszego cywilnego samolotu naddźwiękowego zbudowanego w Ameryce oraz pierwszego niezależnie opracowywanego samolotu naddźwiękowego" . I dodaje, że firma ma już już "130 zamówień i zamówień przedpremierowych od American Airlines, United Airlines i Japan Airlines".
REKLAMA
Overture ma być gotowy do końca dekady. Ma przewozić 64 do 80 pasażerów z prędkością 1,7 Macha.
Oszczędności przy projektowaniu
Prezes firmy Boom Blake Scholl chce, by można było polecieć w każde miejsce na świecie za mniej niż 100 dolarów. Przedstawiał też opinię, że cywilne loty naddźwiękowe będą możliwe do końca tej dekady.
Jak tłumaczył Scholl stacji CNN, w latach 60. Concorde był projektowany w tunelach aerodynamicznych, budowanie ich było bardzo kosztowne. Testy trwały bardzo długo. Stwierdził, że Boom "dopracował wydajną, aerodynamiczną konstrukcję swojego samolotu, wykorzystując obliczeniową mechanikę płynów, która "jest zasadniczo cyfrowym tunelem aerodynamicznym".
- Możemy przeprowadzić symulację odpowiadającą setkom testów w tunelu aerodynamicznym w ciągu nocy za ułamek kosztów prawdziwego testu w tunelu aerodynamicznym - tak mówił w rozmowie z CNN.
REKLAMA
Szybciej czyli taniej
W jego ocenie, krótsza podróż oznacza też większą oszczędność, pracy załogi, paliwa, także mniejsze szkody dla środowiska.
XB-1 jest wykonany z kompozytów z włókna węglowego. CNN pisze, że zbudowano już fabrykę, w której ma powstawać 66 samolotów rocznie.
Concorde w latach 60. został opracowany przez rządy Wielkiej Brytanii i Francji. Został jednak wycofany. Powodem była śmiertelna katastrofa, której uległ i wysokie koszty eksploatacji.
***
REKLAMA
***
Źródło: CNN/milmag.pl.agkm
REKLAMA