Lądowanie ludzi na Marsie. Elon Musk podał datę, teraz wysyła humanoida
Już w przyszłym roku rakieta Starship poleci na Marsa z humanoidalnym robotem - zapowiedział Elon Musk. Kilka lat później na czerwoną planetę mają już latać ludzie.
2025-03-15, 12:20
Ludzie na Marsie. Śmiały plan Muska
"Jeżeli lądowanie przebiegnie pomyślnie, to ludzie będą mogli docierać na Marsa już w 2029 roku, chociaż bardziej prawdopodobny jest rok 2031" - przewiduje Elon Musk.
Starship to potężna rakieta, mierząca ponad 120 metrów, która w założeniu ma wynosić największe ładunki na orbitę. Oprócz zamierzeń SpaceX wykorzystania statku do lotów na Marsa, Starship jest też ważnym elementem misji Artemis, które mają ponownie zabrać ludzi na powierzchnię Księżyca i ustanowić tam stałą ludzką obecność.
W sumie Starship odbył już osiem próbnych lotów w kosmos. Podczas ostatniego lotu na początku marca statek uległ awarii, utracił kontrolę nad lotem i wybuchł w powietrzu.
W piątek SpaceX wraz z NASA wysłały rakietę Falcon 9 w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) z misją, której celem jest zabranie z ISS astronautów Suni Williams i Butcha Wilmore'a.
Telekomunikacyjny gigant
SpaceX jest też właścicielem firmy Starlink. Obecnie Starlink dostarcza szybki internet za pośrednictwem sieci około 7 tys. satelitów umieszczonych na bliskiej orbicie okołoziemskiej. Firma ma około 2,6 mln klientów na całym świecie, a w planach ekspansję na niedostatecznie obsługiwanych rynkach, takich jak te w Afryce.
Niedawno Elon Musk stwierdził, że bez komunikacji zapewnianej przez Starlinki, upadnie cały ukraiński front, co zostało odebrane jako groźba. Ostatecznie Musk zapewnił, że nie wyłączy łączności.
Europa chce rzucić rękawicę Muskowi
W artykule opublikowanym 10 marca portal Politico napisał, że trzy europejskie firmy – Airbus, Leonardo i Thales Alenia Space – w odpowiedzi m.in. na działania Muska planują stworzenie wspólnego przedsięwzięcia. Jego celem byłoby zwiększenie produkcji satelitów, zwłaszcza na potrzeby telekomunikacji na niskiej orbicie okołoziemskiej, co pozwoliłoby na konkurowanie z gigantem telekomunikacyjnym Starlink i firmą kosmiczną SpaceX, które należą do Muska.
REKLAMA
Szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen według Politico popiera projekty konsolidacji europejskich gigantów lotniczych. Stworzenie wspólnego podmiotu firmy Airbus, Leonardo jak i Thales Alenia Space nazwane „Project Bromo” wymagałoby jednak szerszej zgody UE, której zasady konkurencji ograniczają monopolizację rynków.
Żródła: PAP/fc
REKLAMA