CPK ważnym punktem odniesienia dla sąsiadów. Czeski minister: Polska jest dla nas inspiracją
- Polska jest dla Czech zarówno inspiracją, jak i konkurencją - powiedział czeski minister transportu Martin Kupka. W wywiadzie udzielonym Polskiemu Radiu i Polskiej Agencji Prasowej przyznał, że Praga musi przyspieszyć tempo budowy infrastruktury transportowej.
2023-11-14, 22:25
Martin Kupka poinformował, że 19 grudnia rozpocznie się budowa przygranicznego odcinka czeskiej autostrady D11. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonanie około 21-kilometrowego fragmentu trasy złożyła polska firma Budimex. Cały odcinek, który połączy polską trasę S3 z Trutnovem, ma być gotowy w 2027 roku.
Według Martina Kupki konsekwentny rozwój infrastruktury transportowej w Polsce stanowi wyzwanie dla czeskich polityków. - Mamy kilka wąskich gardeł, a autostrada D11 na połączeniu z trasą S3 jest tym najbardziej znaczącym i widocznym. My zaczniemy budować przygraniczny odcinek dopiero przed świętami, a więc będziemy mieli dwuletnie opóźnienie w stosunku do polskiej S3 - stwierdził minister.
Polska konkurencją dla Czech
Według Martina Kupki Czesi mogą się inspirować rozwojem infrastruktury w Polsce. - Polska jest dla Republiki Czeskiej także konkurencją - w dobrym znaczeniu tego słowa. Chcemy proponować inwestorom równie atrakcyjne warunki jak Polska, a infrastruktura transportowa jest w tym kluczowa. W perspektywie kolejnych dziesięciu lat ważne jest dla nas ukończenie budowy podstawowej sieci autostrad i rozpoczęcie budowy sieci kolei dużej prędkości. Pod względem konkurencyjności zapewni nam to warunki porównywalne z sąsiednimi państwami - powiedział minister w rozmowie z polskimi mediami podczas Dnia Polskiej Logistyki w ambasadzie RP w Pradze.
Czeski minister transportu zwrócił uwagę, że rozwój infrastruktury transportowej w Polsce przyniósł znaczny wzrost PKB. W latach 2011-21 w Polsce wybudowano 2800 kilometrów autostrad i dróg ekspresowych, podczas gdy w Czechach około 140. - Różnica jest dramatyczna - powiedział Martin Kupka, przytaczając dane, według których PKB w Polsce wzrosło w tym okresie o 24 procent, a w Czechach o 14 procent.
REKLAMA
- Możemy porównywać nie tylko dane ekonomiczne, ale też to, w jaki sposób infrastruktura transportowa w Polsce wpływa na gospodarkę lub codzienne życie Polaków. To jest być może jeszcze większym źródłem inspiracji oraz presji wywieranej na czeskich inwestorów, czeski rząd i polityków, aby dążyli do tego samego - zauważył Martin Kupka.
- Podam konkretny przykład. Przed rokiem byłem w rejonie Rzeszowa, który odwiedziłem wcześniej około 12 lat temu. Na tych terenach zauważalny jest rozwój infrastruktury transportowej, która pobudziła inne rodzaje aktywności gospodarczej - dodał minister.
Opóźnienia w budowie autostrad
Czeski Najwyższy Urząd Kontroli wskazał w niedawnym raporcie, że przygotowania do budowy poszczególnych odcinków autostrady D35 trwały nawet 27 lat. Planowana od lat 70. ubiegłego wieku trasa ma być gotowa w całości około roku 2030. Minister Martin Kupka przyznał w rozmowie z Polskim Radiem, że opóźnienia w budowie autostrad wynikały z braku woli politycznej i generowały dług infrastrukturalny.
- Brakowało zdecydowania i lepszego prawodawstwa. U nas nie można rozpocząć budowy, dopóki nie zostaną uregulowane wszystkie sprawy prawno-majątkowe. Biorąc pod uwagę moje przekonania polityczne, uważam to za właściwsze podejście. Myślę, że państwo powinno zachować szacunek wobec własności prywatnej. Ale jednocześnie coraz lepiej wyważamy interes publiczny i prywatny, co wcześniej się nie udawało. Wyczuwam przełom w związku z niedawną nowelizacją prawa budowlanego oraz ustawą o przyspieszeniu inwestycji liniowych - powiedział polityk korespondentowi Polskiego Radia.
REKLAMA
Posłuchaj
Budowa CPK. "Widzę w tym ambicje Polski"
Zapytany o budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce, Martin Kupka odpowiedział, że jest ona ważnym punktem odniesienia dla czeskich planów inwestycyjnych.
- Widzę w tym ambicję Polski, która chce się stać gospodarczym tygrysem Europy Środkowej. Biorąc pod uwagę powierzchnię Republiki Czeskiej, która zresztą też jest skrzyżowaniem Europy, nie mamy ambicji ani możliwości budowy nowego huba lotniczego. My chcemy rozbudować lotnisko w Pradze i połączyć je z infrastrukturą kolejową. Liczymy też na budowę kolei dużej prędkości na trasie Berlin-Praga-Wiedeń oraz Wiedeń-Ostrawa-Katowice - podsumował minister.
- Tusk zakończy realizację CPK? Semka: jeśli stworzy rząd, zlikwiduje ten projekt
- Co dalej z CPK? Poseł Polski 2050: gdyby to ode mnie zależało, projekt byłby kontynuowany
- Prezydent Duda: będę bronił ambitnych projektów takich jak CPK i budowa polskich elektrowni atomowych
IAR/Wojciech Stobba/nt
REKLAMA
REKLAMA