Zabierz laskę do kina - zobacz co się za tym kryje
"Zabierz laskę do kina" to tytuł kampanii mającej na celu zwracanie uwagi na problem dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, szczególnie niewidomych i niesłyszących.
2014-01-14, 15:43
Akcja rusza w środę. W jej ramach w placówkach kultury wywieszane będą specjalne plakaty.
- Mężczyzna z irokezem. Palcami, jak z pistoletu, mierzy w swoją skroń. Jest we krwi. Za nim ociekająca krwią ściana -; - Pod prysznicem młoda, przerażona kobieta. Rękoma zasłania nagie piersi. W jej stronę skierowane ostrze noża -; - Mężczyzna i kobieta. Stoją blisko siebie. Jego dłoń na szyi kobiety. Ona odchyla głowę, przymyka oczy i rozchyla usta - takie, między innymi, opisy widnieją na plakatach.
Na plakatach umieszczono zdjęcia autorstwa fotografa Jacka Kołodziejskiego, nawiązujące do pamiętnych scen z trzech filmów uznanych za klasykę światowego kina: "Taksówkarza" Martina Scorsese, "Psychozy" Alfreda Hitchcocka i "Blue Velvet" Davida Lyncha.
W niektórych miejscach na wizerunkach aktorów - np. na twarzach - są czarne plamy. Na nich znajdują się opisy tego, co jest pod plamami. Pomysł odwołuje się do audiodeskrypcji, czyli opisu, który słyszą niewidomi podczas oglądania przystosowanych dla nich filmów - tłumaczą organizatorzy akcji, Fundacja Kultury bez Barier.
REKLAMA
Kampania, która ma mieć zasięg ogólnopolski, startuje 15 stycznia. W placówkach związanych z kulturą - kinach, teatrach, muzeach, galeriach - w różnych polskich miastach (w Warszawie będą to np.: Kinoteka, kino Atlantic, teatry Studio i Powszechny, Muzeum Narodowe, Muzeum Pałac w Wilanowie) wywieszone będą plakaty ze zdjęciami odwzorowującymi sceny z "Taksówkarza", "Psychozy" i "Blue Velvet". Nie wyznaczono jeszcze konkretnej daty końcowej pierwszej edycji akcji, planowana jest ponadto druga odsłona kampanii za jakiś czas.
Jak wymieniała na konferencji prasowej w Warszawie szefowa Fundacji Kultury bez Barier Anna Żórawska, chodzi m.in. o to, by: filmy pokazywane w kinach oraz filmy na DVD opatrzone były audiodeskrypcją (z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących), żeby filmy polskie (w przypadku filmów zagranicznych już tak jest) prezentowano w kinach z napisami (dla osób głuchych i niedosłyszących), żeby podczas wydarzeń kulturalnych obecni byli tłumacze języka migowego.
- Osoba niewidoma powinna mieć szansę zrozumieć cały film. Taka osoba słyszy dialogi, doskonale potrafi wysnuć sobie historię z dialogów, ale - jeśli jest cisza na ekranie? Istnieją filmy, które opowiadane są ciszą, w których jest mało dialogów - mówiła Żórawska. Wyjaśniła, jak powstało hasło kampanii: "Zabierz laskę do kina". "To apel, zaproszenie skierowane do ludzi, żeby zabrali, czy raczej spróbowali zabrać do kina osobę niewidomą, niedowidzącą, czyli osobę, która na co dzień chodzi z białą laską. Hasło wymyślił mój kolega z Fundacji, Robert Więckowski, który porusza się, jak sam mówi, z "blondie" - opowiadała.
Zobacz galerię - dzień na zdjęciach>>>
REKLAMA
mc
REKLAMA