Wypadek w warszawskim metrze. Zakłócenia w ruchu
Do godz. 6.35 w niedzielę nieczynna była stacja Pole Mokotowskie. Pociągi kursowały ruchem wahadłowym.
2014-09-28, 09:04
Rzecznik warszawskiego Metra Krzysztof Malawko powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej, że przyczyną zakłóceń w ruchu był wypadek. O godz. 2.30 w nocy z soboty na niedzielę młody człowiek skoczył pod pociąg. Na stacji Pole Mokotowskie do rana pracowali śledczy.
W niedzielę II linią metra pojedzie prezydent Warszawy
Po prawie pięciu latach od podpisania umowy prace związane z budową II nitki podziemnej kolejki dobiegają końca. W niedzielę centralnym odcinkiem II linii metra pojedzie prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Łączy on lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od Zachodu na Wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński". Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".
Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Wystrój każdej ze stacji utrzymany jest też w innej kolorystyce.
II linia po pięciu latach niemal gotowa
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 roku. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 roku, a w maju 2012 roku tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.
Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 roku, jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji "Centrum Nauki Kopernik". W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięty został tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 roku.
Pierwszy pociąg wyjechał na tory w 1995 roku
Pierwsze plany budowy metra w Warszawie powstały już w latach 20. ubiegłego wieku. Projekt zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii: pierwszej, na najbardziej obciążonym kierunku północ - południe, która biegłaby od Pl. Unii Lubelskiej na Muranów, i drugiej, na osi wschód - zachód, łączącej Wolę z Pragą.
W roku 1927 wykonano wiercenia geologiczne, rozpoczęto również rozmowy z przedstawicielami zachodnich konsorcjów na temat ich udziału finansowego w planowanej budowie. Kryzys gospodarczy na początku lat 30. zahamował te działania.
Do prac studialnych nad projektem metra powrócono w roku 1938. Do września 1939 roku opracowano ogólne plany i profile dwóch linii metra. Wojna i zniszczenia, które przyniosła, pogrążyły marzenia stolicy o metrze. Także sytuacja polityczna i ekonomiczna w powojennej Polsce sprawiły, że Warszawa na metro musiała czekać kolejne dziesiątki lat.
W rezultacie, pierwszy "oficjalny" pociąg wyruszył na gotowy odcinek I linii metra 7 kwietnia 1995 roku. Obecnie I linia metra liczy 21 stacji, łącząc Młociny i Kabaty.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
IAR, PAP, kk
REKLAMA