Kolejowy tunel pod Bałtykiem? Trwają prace nad projektem
Talsinkifix - czyli tunel kolejowy pod Zatoką Fińską ma połączyć Finlandię z Estonią. Może powstać do 2030 roku.
2015-02-14, 15:16
W Helsinkach i w Tallinie poinformowano, że fińscy i estońscy specjaliści we współpracy ze szwedzkimi kolegami zakończyli prace nad tzw. studium wykonalności projektu.
Tunel miałby długość 50 km. Szacunkowy koszt jego budowy to od 9 do 13 mld euro. Finansowanie tej inwestycji zapewnią rządy Finlandii i Estonii oraz Unia Europejska. Przewiduje się, że nakłady zwrócą się najpóźniej w ciągu 45 lat.
Tunel pod Zatoką Fińską byłby jednym z najdłuższych tuneli kolejowych na świecie.
Planowana podmorska budowla stanowić ma ostatni odcinek powstającej już tzw. autostrady kolejowej Rail Baltica, łączącej cztery stolice państw Unii. Na zachodzie ma się rozpoczynać w Warszawie i prowadzić przez litewskie Kowno, łotewską Rygę do estońskiego Tallina. Mniej więcej w sześć lat po otwarciu tej linii, zostanie ona przedłużona podmorskim połączeniem do Helsinek.
REKLAMA
IAR/iz
REKLAMA