Psycholog: sprawdzianem szóstoklasistów stresują się głównie rodzice
- To przede wszystkim rodzice i pedagodzy odczuwają bardzo silny stres związany z egzaminami dzieci, niestety napięcia te bardzo łatwo jest przekazać młodym ludziom - powiedziała psycholog dziecięcy dr Aleksandra Piotrowska z Wyższej Szkoły Pedagogicznej ZNP w Warszawie.
2015-04-01, 14:32
Dr Aleksandra Piotrowska zaapelowała o niepodgrzewanie atmosfery związanej z egzaminami. Podkreśliła jednocześnie, że stres może mieć też charakter mobilizujący. - Gdybyśmy nie przeżywali żadnych obaw i żadnych niepokojów związanych z klasówkami, egzaminami, a potem kolokwiami czy pracą zawodową, to wkładalibyśmy znacznie mniej wysiłku w to, co robimy - wyjaśniła.
Według psycholog, sprawdzian szóstoklasisty z jednej strony nie ma większego sensu, ponieważ nauka w gimnazjum jest obowiązkowa i każdy uczeń kończący podstawówkę ma zagwarantowane miejsce w gimnazjum, z drugiej - szóstoklasista, który chciałby uczyć się w szkole pozarejonowej musi się do tego sprawdzainu przyłożyć, bo jego wynik może zostać wzięty pod uwagę w procesie rekrutacyjnym.
Sprawdzian szóstoklasisty 2015. Informacje podstawowe>>>
Sprawdzian szóstoklasisty
W środę ponad 350 tys. uczniów klas szóstych szkół podstawowych napisało sprawdzian szóstoklasisty w nowej formule - podzielono go na dwie części. Do tej pory egzamin nie był dzielony. Miał charakter ponadprzedmiotowy, sprawdzał opanowanie przez ucznia umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Część pierwsza rozpoczęła się o godz. 9. Na rozwiązanie zadań uczniowie mieli 80 minut (lub 120 minut w przypadku części uczniów, którym przysługuje wydłużony czas pisania sprawdzianu np. dyslektyków). W arkuszu znalazły się zadania z języka polskiego i matematyki.
Część pierwsza - pytania>>>
Część pierwsza - arkusz>>>
Po przerwie, o godz. 11.45, rozpoczęła się druga część sprawdzianu - test z języka obcego. Trwała ona 45 minut (w przypadku dyslektyków - 70 minut). Uczeń mógł wybrać, z jakiego języka obcego chce pisać sprawdzian, musiał być to jednak język, którego uczy się w szkole. Do wyboru były: język angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski.
W tej części sprawdzianu wszystkie zadania rozwiązywane przez uczniów były zadaniami zamkniętymi. Zestaw zadań egzaminacyjnych z języka obcego obejmował następujące treści: rozumienie ze słuchu, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych i rozumienie tekstów pisanych.
***
Przystąpienie do sprawdzianu szóstoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnego wypadku losowego nie może przystąpić do sprawdzianu w środę, będzie go pisać w drugim terminie - 1 czerwca.
Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz. Uczniowie, którzy w ogóle nie przystąpią do sprawdzianu w tym roku, muszą powtórzyć ostatnią klasę szkoły podstawowej i zgłosić się na egzamin za rok.
Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do gimnazjum rejonowego. W przypadku wyboru innej szkoły wynik może zdecydować czy będzie się on uczył w wybranej szkole.
Swoje wyniki szóstoklasiści poznają 29 maja. W dniu zakończenia roku szkolnego - 26 czerwca wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej uczniowie otrzymają wydane przez CKE zaświadczenia w wynikach.
Wyrażone w procentach będą osobno podane z części pierwszej (z wyszczególnieniem wyniku dla zadań z języka polskiego i matematyki) i osobno z drugiej. Ma to umożliwić porównywanie wyników uzyskanych przez uczniów z danych przedmiotów na wszystkich etapach edukacji.
CKE, PAP, IAR, kk
REKLAMA