Sejm uchwalił ustawę o otwieraniu bramek na autostradach

2015-06-25, 12:41

Sejm uchwalił ustawę o otwieraniu bramek na autostradach
Szlaban na bramce wjazdowej na autostradę A1 w Swarożynie. Foto: PAP/Adam Warżawa

W środę wieczorem rząd przyjął nowelizację ustawy o płatnych autostradach. W czwartek poparło ją 420 posłów, przeciw było pięciu, sześciu wstrzymało się od głosu.

Posłuchaj

Ewa Kopacz o opłatach za autostrady (Sygnały dnia/Jedynka)
+
Dodaj do playlisty

Ustawa zakłada, że minister infrastruktury będzie miał uprawnienie do rezygnacji z pobierania opłat za przejazd odcinkami płatnych autostrad. Będzie to dotyczyło sytuacji, w których na tych drogach utworzy się korek i wyłącznie tych arterii, które są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Ewa Kopacz mówiła w czwartek rano w "Sygnałach dnia" w Jedynce, że mamy tak skonstruowane prawo, że ustawa pozwala tylko i wyłącznie zdecydować tam, gdzie Skarb Państwa ma nadzór. - Czyli w przypadku A1 możemy bramki otworzyć - informowała Ewa Kopacz. - W przypadku ustawy, która obowiązuje na odcinkach A4, w jednym przypadku koncesjonariusz będzie musiał usiąść do stołu i wynegocjować otwarcie tych bramek, natomiast na odcinku od Gliwic do Wrocławia potrzebna jest zmiana ustawy- mówiła Prezes Rady Ministrów.

- Jeżeli tylko tę krótką nowelizację ustawy zrobimy, otworzymy na A4 odcinek od Gliwic do Wrocławia - informowała Ewa Kopacz. - To nie jest tylko kwestia wakacji, ale także Święta Zmarłych, Bożego Narodzenia. Wtedy ludzie też będą się przemieszczać - dodała premier.

Kiedy darmowa A1?

Obecnie płatne odcinki obowiązują na trzech głównych autostradach Polski: A1, A2 i A4. Skarb Państwa, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zarządza zdecydowaną większością autostrady A4, poza odcinkiem Kraków-Katowice. Na autostradzie A2 państwo jest operatorem odcinka od Konina do Konotopy pod Warszawą, a na A1 państwu podlegają odcinki między Toruniem a Strykowem pod Łodzią oraz południowy odcinek do przejścia granicznego w Gorzyczkach. Państwowe są też krótsze odcinki autostrad: A18 do granicy z Niemcami, A6 koło Szczecina i A8 czyli Autostradowa Obwodnica Wrocławia. Docelowo autostrady A1, A2 i A4 będą płatne na całej długości.

Rozwiązanie dotyczące otwarcia bramek na A1 wejdzie w życie od najbliższego piątku od godziny 16; bramki - w zależności od tego, jakie będzie natężenie ruchu - będą mogły być podnoszone w piątki do godziny 22.30 oraz w każdą sobotę od godziny 7 do godziny 22.30 i w każdą niedzielę od godziny 7.00 do godziny 22.30..

W związku z tym rząd zdecydował o przekazaniu Krajowemu Funduszowi Drogowemu 50 mln zł na pokrycie strat spowodowanych zawieszeniem opłat za przejazdy autostradą A1 w weekendy wakacyjne.

Bezpieczeństwo na drogach

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Paweł Olszewski informował w środę, że w perspektywie unijnej 2014-2020 na bezpieczeństwo na drogach przeznaczono 150 mln euro. Dodał, że w Polsce powinna powstać specjalna instytucja zajmująca się tym bezpieczeństwem.

- Mamy cały system działań, który ma zapewnić bezpieczeństwo na polskich drogach. (...) Z drugiej strony analizując i wyciągając wnioski choćby z raportu Banku Światowego, Najwyższej Izby Kontroli będziemy podejmowali działania zmierzającego do tego, aby ustanowić w Polsce instytucję wiodącą ds. zarządzania bezpieczeństwem na drogach - powiedział Olszewski, który jest jednocześnie pełnomocnikiem rządu ds. regulacji i harmonizacji obszaru bezpieczeństwa transportu i ruchu drogowego.

Jak dodał, wkrótce gotowe będą konkretne rozwiązania legislacyjne dotyczące powołania jednej komisji państwowej badającej wypadki transportowe. - Będzie ona połączona z dotychczasowych trzech komisji - badania wypadków lotniczych, morskich, kolejowych. (...) Będzie też pion dotyczący badania katastrof w ruchu drogowym - wyjaśnił.

Olszewski zapowiedział przegląd oznakowania na drogach. Jak mówił, oznakowanie autostrady powinno być przygotowane nie dla urzędników, którzy projektowali drogę, ale dla uczestników ruchu. - Ma być czytelne, przejrzyste i każdy, kto jedzie, musi wiedzieć, dokąd jedzie. Stąd będziemy dokonywali przeglądów tego oznakowania - zapowiedział.

Według niego, również na drogach samorządowych problemem jest "nadmierne oznakowanie" lub "oznakowanie wzajemnie się wykluczające".

IAR,Jedynka,PAP,kh

Polecane

Wróć do strony głównej