MEN opublikowało roboczą wersję projektu podstawy programowej dla przedszkoli

Publikacja projektu na stronie resortu edukacji to odpowiedź na "liczne pytania, szczególnie ze strony nauczycieli i rodziców" - wskazało Ministerstwo Edukacji Narodowej, prosząc o zgłaszanie wszelkich uwag za pomocą umieszczonego również na stronie formularza.

2016-02-26, 21:43

MEN opublikowało roboczą wersję projektu podstawy programowej dla przedszkoli
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Zamieszczenie do końca tego tygodnia treści projektu przed skierowaniem go do konsultacji i uzgodnień minister edukacji narodowej Anna Zalewska zapowiedziała w poniedziałek. W piątek na konferencji prasowej przypomniała, że jest to "wersja robota, jeszcze do wydyskutowania". Dodała, że po zakończeniu tej wstępnej dyskusji projekt zostanie - jeszcze w marcu - poddany konsultacjom w normalnym trybie.

Zapowiedziana zmiana podstawy programowej to konsekwencja uchwalenia w grudniu ubiegłego roku nowelizacji ustawy o systemie oświaty znoszącej obowiązek szkolny dla sześciolatków i wprowadzającej taki obowiązek dopiero dla siedmiolatków. Już podczas prac nad projektem tej noweli szefowa MEN informowała, że do "zerówek", w których w myśl noweli od września będą uczyć się sześciolatki, wrócić ma nauka czytania, pisania i liczenia.

"Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zostanie uzupełniona o zapisy dotyczące wiadomości i umiejętności potrzebnych do kontynuowania przez dzieci edukacji w szkole. Zmieniona podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej będzie, jak dotychczas, spójna z wymaganiami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej dla II etapu edukacyjnego (klasy IV-VI szkoły podstawowej)" - czytamy w komunikacie resortu edukacji.

Jeśli chodzi o podstawę programową do wychowania przedszkolnego istotne zmiany - jakie zawiera roboczy projekt - dotyczą właśnie kształtowania umiejętności czytania, pisania i liczenia.

Zapis dotyczący nabywania umiejętności liczenia brzmi w nim: "Dziecko kończące wychowanie przedszkolne: 1) liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego; 2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych; 3) porównuje szacunkowo liczebności zbiorów; rozróżnia zbiory równoliczne i nierównoliczne; 4) odwzorowuje zbiory, odtwarza liczby ich elementów z wykorzystaniem liczmanów; 5) odczytuje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10; 6) potrafi dodać i odjąć liczby w zakresie 10 na konkretach; 7) posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi; 8) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów; 9) wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą; 10) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku; 11) rozróżnia podstawowe figury geometryczne (trójkąt, koło, prostokąt, kwadrat); 12) porównuje wielkości przedmiotów i obiektów w swoim otoczeniu".

Zapis dotyczący nabywania umiejętności czytania i pisania brzmi: "Dziecko kończące wychowanie przedszkolne: 1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; 2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; 4) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami; 5) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 6) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu; 7) zna drukowane i pisane, małe i wielkie litery; 8) układa wyrazy z liter i zdania z wyrazów; 9) potrafi czytać proste wyrazy i krótkie zdania; 10) kreśli znaki literopodobne; 11) potrafi odwzorować kształty liter; 12) podejmuje próby pisania; 13) rozumie znaczenie umiejętności pisania".

W komunikacie Ministerstwa Edukacji Narodowej przypomniano, że podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego zobowiązuje nauczyciela do indywidualizacji, a rolą nauczyciela, w tym wychowania przedszkolnego i nauczyciela klas I-III jest również taka organizacja procesu edukacji, aby były zaspokojone potrzeby emocjonalne wszystkich dzieci bez względu na wiek.

"Nauczyciel powinien wykorzystywać naturalny potencjał dzieci do wzajemnego uczenia się od siebie i budowania w ten sposób poczucia własnej wartości oraz relacji rówieśniczych" - zaznaczono.

Podstawa programowa do wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, która prawnie ma formę rozporządzenia, określa co przedszkolak, a później uczeń musi umieć i wiedzieć na zakończenie każdego etapu kształcenia począwszy od przedszkola, a kończąc na szkole ponadgimnazjalnej włącznie.

Informacja na stronie MEN i formularz>>>

PAP, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej